Trendiga limesnittar

Lime och vit choklad, mums!

Trender inom klädbranschen är inget konstigt men tydligen finns det trender även inom bakvärlden då jag vid flera tillfällen de senaste månaderna sett kolakakan dyka upp på olika bakbloggar. Kolakakan har dock varit förklädd som t.ex. "dajmsnitt" och "dumlesnitt". Jag kan förstå kolakakans storhet! Det kan nämligen vara världen godaste och enklaste lilla kaka.
 
När baksuget slog till för ett tag sedan kunde jag inte låta bli att haka på det här trendiga kolakakståget. Min version består av fräsch lime och söt vit choklad. Det blev en riktig vinnare! 
 
Varma kakor som precis blivit skurna till snittar
 
Jag gillar stora snittar så jag får mycket kaka! En stor snitt får du genom att skära upp kakan i en skarp lutning. Ju skarpare lutning desstom större snitt. 
 
Tyvärr (eller det var kanske tur) behöll jag inte dessa smaskiga limesnittar för mig själv. De blev med hjälp av lite celofan, ett snöre och ett litet kort en finfin inflyttningspresent.   
 
Fin inflyttningspresent
 
Limesnittar med vit choklad

Ca 30st

100g rumsvarmt smör
1dl socker
1 lime - rivet skal
1,5msk honung
2,5dl mjöl
1tsk bakpulver
50g vit choklad - hackad
 
Blanda ihop alla ing. till en smidig deg. 
 
Dela degen på två och rulla varje del till en lång korv och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Platta till korvarna något med fingrarna. 
 
Grädda mitt i ugnen på 175grader i ca 12 minuter. 
 
Skär i snittar medan de fortfarande är varma. 
 
Maja

Ja det är verkligen svårt att få till dem, men jag har länkat i mitt senaste inlägg om vilket recept jag använde och tycker verkligen att det blev bra om man följde det till prick. :) Lycka till!

Svar: Super, ska se om jag får till dom lika fina som dina :-)
Emmelie