21 dagar kvar & Tomtegröt

Lika viktig som julskinkan, köttbullarna och aladdinasken är risgrynsgröten under julhelgen. För vad ska tomten annars äta när han kommer på besök? Längtande spanar man ut genom köksfönstret med förhoppningen att skymta jultomten när han tar sig en mumsbit? Och vem får mandeln i gröten och blir gift nästkommande år!? Det är inte konstigt att folk blir stressade under julhelgen men all denna nagelbitande julspänning! 
 
Vad är det viktigaste för er på julbordet? 
 
 Som det ska vara, enligt mig
 
Det finns väl si sådär en miljard olika sätt att äta sin tomtegröt på men enligt mig är det rätta och enda sättet med kanel och ett halvt hav utav saftsoppa. Och allra helst ska det vara saftsoppa med gröt och inte tvärt om. Sebastian som är lite utav det knepiga slaget äter med sirap och mjölk.
 
För att slippa spendera hela julhelgen med en stålull i högsta hugg, skrubbandes brända kastruller så gäller det att ha låg värme när man kokar sin tomtegröt. Så låg värme att det knappt kokar utan att riset mer bara står och sävller i värmen är det som gäller. 
 
Det tar en liten stund att laga risgrynsgröt så när man ändå håller på är det lika bra att göra en rejäl kastrull. Resterna värmer jag tillsammans med en liten skvätt mjölk på svag värme i en kastrull och vips så har man tomtegröt som känns som ny på nolltid! 
 
 Som det ska vara, enligt Sebastian
Tomtegröt

ca 10 port

4dl grötris
8dl vatten
1tsk salt
12-14dl mjölk
1msk socker
1st stor kanelstång
 
Koka ris, vatten & salt tills vattnet kokat in, ca 10 minuter. 
 
Tillsätt mjölk, socker & kanelstång. Koka upp och sänk värmen. Gröten ska sedan på låg värme stå och svälla under lock i 40-50minuter. Rör om några gånger under tiden. 
 
tess- mamma till Malin & Olivia

Oh. När du skrev sådär blev det jätte pirrigt! Är som ett litet barn när det kommer till julen!
Kram

Svar: Hihi, jag meee! Pirr pirr :-D
Emmelie

Sanna Preifelt - JULKALENDER ❤

Men muuums!

Svar: Jaa, tomtegröt är ljuvligt :-D
Emmelie

Kajsa-Stina

Åh tomtegröt är såå gott! Och jag håller med dig om att köttbullar, julskinka och aladdin/paradisasken är obligatoriska till jul. Synd bara att dem tagit bort trillingnöten bland annat ur asken då jag tycker den är så god :( Annars så tycker jag julmusten är viktig att ha med och rödbetssalladen. Finns mycket gott man inte vill vara utan :)

kramar

Svar: Min favvo är den där med vit choklad i mitten. :-D Å ja julmust är ju helt klart också ett måste!
Emmelie

Klara Andersson

åå älskar gröt!

Svar: Ja me :-D
Emmelie

Jossie

Gud vad gott med gröt!!

Svar: Eller hur, ingen jul utan tomtegröt :-D
Emmelie

Lilla Malin

Jag har faktiskt aldrig gjort den själv men det är ju så gott! Imorgon blir de minsann gröt till frukost. Dock avskyr jag saftsoppa och äter alltid min gröt med kanel och mjölk.

SV: Haha, ja men var ju tydligt och bra ;)

Svar: Å, saftsoppa som är sååå gott. Men mjölk och kanel känns klassiskt och gott det också :-D
Emmelie

Life of Johanna

Tomtegröt är såååå gott!

Svar: Ja det är det verkligen :-D
Emmelie

birgitmaria

Älskar tomtegröt!! Med socker, kanel och mjölk :-) Min man har smör i!!

Svar: Smör!? Haha, det var det knasigaste, har aldrig hört det innan :-D
Emmelie

Isabelle Olsson

Åh galet gott... Är en tradition att äta till frukost här hemma på julaftons morgon :-D Min favorit på julbordet måste jag säga är mammas köttbullar! Eller nej, ALLT på julbordet är bäst! :-D

Kram!!

Svar: Å, det gör vi också med skinksmörgås :-D Ja, köttbullar är helt klart en stor favvo men som du säger, det går inte välja, allt behövs! hihi.
Emmelie

Maria

åh mums med tomtegröt :)

sv; ja han är superstolt och känner sig stor och duktig med det mesta han gör :)

Svar: Verkligen ljuvligt gott :-D
Emmelie

Katarina

Risgrynsgröt är så gott! Jag skall göra det nu på helgen. Jag äter min gröt med kanel :)

Svar: Mmm, kanel är ett måste :-D
Emmelie