Julens sista andetag

Då sitter man här igen och smaskar på de där sista stackars chokladbitarna som ligger i botten av aladdin asken surar över att de blev sist valda i år igen. Det är någon sån där vuxen pralin med rom eller annat märkligt klet. I samma ögonblick som sista romrussinpralinen möter magsäcken med skräckblandad förtjusning så fylls man av en tomhet. Där tog faktiskt julen slut på riktigt och det är så ruskigt länge tills nästa år! Cirka en miljard dagar får jag det till med snabb huvudräkning.
 
Ostfrallor till soppan

Även om chokladasken nu (tack och lov?!) är ett minne blott så ligger det kanske julost och skräpar i kylen. Låt oss då ta och baka ett gäng ostfrallor till familjefrukosten på nyårsdagen. Detta är världens bästa ostfrallor och ett idiotsäkert recept som jag bakat hur många gånger som helst och alltid med prefekt resultat. Bra mycket bättre start på 2015 än en flåtig pizza.
 
Jag gör alltid halva sattsen med ost på toppen och den andra halvan med vallmofrön eller sesamfrön. Så fort de svalnat får de hoppa in i påsar och sedan direkt vidare in i frysen. På kvällen innan jag går och lägger mig tar jag upp en påse frallor och lagom till frukost är de tinade och redo för magen. Mer ansträngning än så känns onödigt så där på morgonkvisten!
 
Frukostfrallor med vallmofrön
Ostfrallor/Frukostfrallor

16st

50g jäst
50g smör
5dl vatten eller mjölk
2msk socker eller sirap
0,5msk salt
10-14dl vetemjöl special
 
Garnering

1st ägg
riven ost, vallmofrön eller sesamfrön
 
Smula jästen i en bunke och värm sedan smör och vatten/mjölk till 37 grader. Häll degvätskan över jästen och rör tills den löst sig. 
 
Tillsätt socker/sirap, salt och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig deg. 
 
Låt degen jäsa övertäckt i 30-40 minuter. 
 
Arbeta snabbt igenom degen på mjölat bakbord och dela den sedan i ca 16 st lika stora bitar. Rulla varje bit till en rund bulle och lägg dom på bakplåtspapper. 
 
Låt frallorna jäsa övertäckt ca 45 minuter. 
 
Pensla frallorna med uppvispat ägg och strö över valfri topping. 
 
Grädda frallorna mitt i ugnen på 225 grader i 8-10 minuter. 
Bröd - frallos - frukostfrallor - ostfrallor
Alice

Åh, ostfrallor är så gott! :D Gott nytt år!

Svar: Visst är det de! :-D Gott nytt till dig också! <3
Emmelie