Söndagsfilé

En riktig pjamas-i-soffan-söndag har jag och Signe haft idag! Regnet har öst ner och vår lilla tjej har haft ont i magen. Då vill hon ha extra mycket uppmärksamhet och kärlek. Det är inte lätt att vara liten när magen bråkar med en. Nu börjar det dock bli dags att ordna med kvällens middag.    
 
Vad ska ni äta ikväll? Söndagsmiddag hemma hos oss blir oftast någon typ av kött i ugnen eller en matig paj. Maten ska sköta sig själv i ugnen medans jag ligger i soffan och tittar på serier och myser/ammar Signe. Detta är en favorit, tapenade filé som funkar att göra både på kyckling och fläskfilé.   
 
Tapenade är en olivröra på burk som finns i både svart och grön variant. Välj den sort du gillar bäst. Jag har testat att göra denna maträtt på både grön och svart tapenade och det blir lika gott vilket som. Sebastian tycker att oliver är bland det värsta som finns i matväg men tycker ändå att detta är jättegott så du behöver inte vara en olivälskare för att detta ska bli en favorit i receptboken. 
 
Söndagsmiddagen är serverad!

Tapenade filé

4 port.

4st kycklingfiléer eller 1 stor fläskfilé
3dl grädde
2dl creme fraiche
2msk soya
1 burk tapenade 
1-2 pressade vitlösklyftor
salt och peppar
 
Börja med att bryna filéen i lite smör i en stekpanna tills den fått fin färg. Lägg dina gyllenbruna filéer i en ugnsform. 
 
Blanda ihop resterande ing. till en sås och häll denna över filéerna. 
 
In i ugnen 175grader tills filéen är genomstekt, ca 45-60minuter. 
 
Servera med ugnsrostade grönsaker eller ris om du gillar det bättre.
 
När jag gör ugnsrostade grönsaker så tar jag det som finns i kylen, tex. blomkål, zucchini, champinjoner, rödlök & morötter. Hackar grönsakerna, på med olivolja, salt och peppar. Har jag lite örter så tar jag det också. Sen in i ugnen tills grönsakerna fått fin färg. Perfekt alternativ när man tröttnat på pasta och ris!
 
Katta

Fin blogg du har :) Kicka gärna in på min blogg, kram!!

Svar: Tack så mycket :-)
Emmelie