Lupiner, hallonbuskar & ännu en paj

Fredag igen, veckorna rusar förbi samtidigt som det känns om tiden aldrig gått så långsamt!
 
Jag började dagen med ett tidigt besök hos barnmorskan för blodtryckskontroll. Blodtrycket var alldeles utmärkt idag och fick med beröm godkänt. Sen var det morgonkaffe hemma hos en vän och jag fick med mig 3 hallonbuskar som hon inte hade plats för. Jag har velat plantera hallonbuskar hela våren men inte fått tummen ur men nu blir det änding på det!   
 
Dagens fredagsblommor är dessa fina lupiner som vi plockade på gårdagens långpromenad (som ni förstår inte har gett något som helst resultat). Dom står på våran köksö i en vas som jag köpt på H&M. Den är jättebra till blommor med lite höjd!
 
Lupiner plockade på gårdagens långpromenad
 
Förra helgen slängde jag ihop en supersmarrig rabarberpaj som vi bjöd Sebastians bror och extrapappa på. Ska jag vara helt ärliga så var det mer en muta än va det var en fikabjudning. Vi behövde nämligen extra muskler till hjälp för att bära ner möbler i källaren och det kändes mycket bättre att fråga om hjälp när dom var sockerhöga efter pajätandet.
 
Jag tycker alltid det är till rabarbernas fördel att blandas med sötare frukter eller bär. På så sätt behöver man inte tillsätta lika mycket socker i pajen. Denna gången hade jag ett halvt paket hallon i frysen som fick vara med och leka. Jordgubbar och blåbär är andra bär som kommer bra överens med rabarber.  
   
Rabarber- & hallonpaj med vitchoklad

Rabarber- & hallonpaj med vitchoklad

1 pajform

3 rejäla stjälkar rabarber
0,5 paket frysta hallon
2msk potatismjöl
strösocker
 
Skär raberberstjälkarna i skivor och lägg dessa i en pajform. Häll över hallonen och pudra över potatismjölet. Strö över valfri mängd strösocker (beroende på hur sura dina rabarber är). Blanda om.
 
Smuldeg
75g hackad vitchoklad
1dl mandelspån
2dl havregryn
0,5dl råsocker
0,5dl strösocker
100g flytande smör
 
Blanda ihop alla ing. till smuldegen och strö den över dina rabarber och hallon.
 
Grädda i 200grader ca 15minuter.
 
Servera med vaniljsås 
 
Rabarber
GoForFit

Mums! :)

Svar: Mmm, ja verkligen :-)
Emmelie

Laila

Låter gott :)
Hoppas den lille/lilla krabaten vill titta ut snart
/ kram Laila

Svar: Det får vi verkligen hoppas, denna mamman börjar tappa tålamodet nu :-)
Emmelie

anna

åh, så gott :)

Svar: Blev väldigt gott. Vitchoklad är aldrig fel :-)
Emmelie

Malin Östling

Provade å göra pajen med äpple å kanel istället! det blev jättegott!!! :)

Svar: Å vilket bra tips, det får jag också ta och testa :-)
Emmelie