Dragen ko och Födelsedagsgubbe

Idag fyller min älskade Sebastian 26år!! Jovisst ser ni, tant har jagat lammkött. Tänk när jag är 70år och är tillsammans med en 69åring. Då blir jag helt klart tuffaste tanten på hemmet!  
 
Jag brukar ha lätt för att uttrycka mig i text men just detta har jag suddat, skrivit, suddat och ännu en gång skrivit om. För hur förklarar man i ord det man känner för den viktigaste människan i ens liv!? Inga ord räcker till och jag tror inte ens ordet jag skulle behöva för att förklara har uppfunnits...
 
Sebastian är min raka motsatts i allt...
 
- Han är klippan som står stadigt medan jag är en duracell kanin på hash...
- Han är en social liten partyfjäril medan jag är en introvert hemmamus...
- Han är stor, stark och manlig medan jag är liten, klen och tjejig... 
 
.... tillsammans blir vi en helhet.  
 
Födelsdagsbarnet
 
Så grattis på din födelsedag vår största kärlek! Vi älskar dig till månen och tillbaka samt ett varv runt huset. 
 
När man fyller år hemma hos oss får man önska sig vad man vill till middag. Sebastians önskan är som vanligt KÖTT. Bara det är kött är han nöjd, så till Sebastians ära blir dagens recept just det...kött...i stora lass. 
 
Jaja, detta recept är väldigt 2013 men fortfarande så in i bänkens gott, Pulled beef. Som pulled pork fast med nötkött och i min bok 1000 gånger godare. 
 
Ja, det är lite ingredienser men låt inte det skrämma er. Det är verkligen inte svårt! Det enda som ger denna rätt ett minus poäng är att det tar fooooor eeeever att laga det. Ca 6 timmar i ugnen kan man räkna, men vi behöver inte stå och titta på köttbiten i 6 timmar utan den är död och går ingenstanns. Så medan den gör sitt gör ni ert... 
 
 
Pulled beef

ca 5port.

1kg nötkött av långkokstyp tex. högrev eller ytterlår
 
Marinad
0,75dl rapsolja
0,5dl ketchup
1msk vitvinsvinäger
1msk socker
ca 4st vitlöksklyftor - pressade
1 bit ingefära (ungefär lika stor som en tumme) - riven
2tsk chipotlepasta
1msk sambal lolek
2msk bbq sås
1tsk paprikapulver
salt, peppar & spiskummin
 
Putsa köttet från senor och lägg det i en gryta med lock som tål att stå i ugnen. 
 
Blanda ihop den långa listan på ing. till marinaden och häll sedan marinaden över köttet. 
 
Ställ in köttet i ugnen på 125grader i ca 6-7 timmar eller tills köttet faller isär.
 
Dra isär köttet med två gafflar och sedan är det äntligen dags att äta!
 
Servera din pulled beef tillsammans med massa grönsaker, pitabröd och goda såser. Mina favoriter är creme fraiche, guacamole och creme fraiche blandad med pestodressing. 
 
Sebastian - pulled beef
Josefin

Du är väldigt duktigt på att uttrycka dig i text! Log flera gånger när jag läste detta inlägget. Jag är väldigt glad att du och Sebastian hittade varandra så att jag också fick möjligheten att lära känna dig! Ha en bra kväll!

Svar: Naaw, finaste Josse <3
Emmelie

tess- mamma till Malin & Olivia

Haha, så härligt. Själv är jag två år yngre än min gubbe. Suck...
Såg gott ut. Pulled beef har jag aldrig ätit, men är förälskad i pulled chicken & pork!

Sv: Jo fy, magsjuka är hemskt. Men det blev en snabbis som tur är. Fyfyfyfy!
Kram

Svar: Hihi, då är det han som kommer skryta om sin unga dam på hemmet ;-) Å, du måste testa, mycket godare än pulled pork :-D
Emmelie

birgitmaria

Du är ju jätterolig när du skriver!
Däremot är det svårt att sätta ord på kärlek, det finns liksom inga som räcker till!

Svar: Å, tack snälla <3
Emmelie

NICOLE

Åh vad härligt skrivet :) Grattis i efterskott till han :)

Svar: Han tackar och bockar :-D
Emmelie