En helt vanlig dag

- Rut, låt Gun-britt vara!
- Gun-britt bråka inte med Rut!
- Signe, klappa försiktigt på katterna
- Katterna, lek snällt!
- Gun-britt, jag menar Signe...Sebastian, näää Rut...va sjutton, vem är vem!?!
 
De 5 mest använda meningarna hemma hos oss, en helt vanlig dag...
 
 
Vad är er höjdpunkt idag, vad är värt att fira med tårta denna fredagkväll i ert liv? 
 
När jag fyllde år för si sådär en månad sedan så letade jag tårtinspiration på nätet och snubblade över ett recept på en banantårtbotten inne hos Ulrika. Geniknölen började genast arbeta frenetiskt och poff så dök det upp kola, poff så kom det salta jordnötter och slutsmällen blev choklad. Så var denna underbara födelsedagsskapelse född.
 
Tårtan är som ni förstår lätt, kalorisnål och fräsch... Mja, inte riktigt va? Trotts att tårtan är bakad i en liten springform så räcker den lätt till 10 personer. Men behöver nämligen bara en liten liten bit för att ha stillat sitt sockersug för resten av året.  
 
Tårtan innehåller karameilliserad mjölk som man gör genom att koka en burk kondenserad mjölk i vatten under ca 4 timmar. Vet ni föresten varför man uppfann kondenserad mjölk? Jo, det var så illa att de stackars kossorna blev sjösjuka ute till havs på långseglingarna och slutade producera mjölk och då fick man helt enkelt förvara mjölken på burk istället. Genialiskt!  
    
 
Banantårtbotten

1 form - 18cm

125g mjukt smör
175g socker
2st ägg
2st mosade bananer
1tsk bikarbonat
1msk kokande vatten eller mjölk
1tsk bakpulver
225g mjöl
 
Vispa smör och socker pösigt. 
 
Tillsätt äggen ett i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg. 
 
Rör i de mosade bananerna och bikarbonaten som du rört ut i den kokande vätskan. 
 
Tillsist blandar du mjölet med bakpulvret och rör försiktigt ner det i äggsmeten.
 
Häll smeten i en smord springform och grädda kakan i en 180grader varm ugn i ca 50 minuter. 
 
Låt svalna helt.
 
 
Fyllning
 
1 burk karamelliserad mjölk (dulce de leche)
Salta jordnötter - grovt hackade
 
Marsfluff

3dl grädde
180g mars
 
Värm grädden men den får absolut inte koka. Smält ner marsgodiset i den varma grädden och ställ blandningen i kylen över natten. Vispa sedan fluffen fluffig. (hihi)
 
Dela nu tårtbotten så du får tre delar och sedan är det dags för fyllning!
 
Lägg en bit tårtbotten längst ner. Bred ut halva burken med karamelliserad mjölk över botten och toppa med ett lager salta jordnötter och till sist ett tunnt lager marsfluff. På med tårtbotten nummer två och upprepa processen ännu en gång. 
 
Garnering

1 påse Maltesers
Salta jordnötter - grovt hackade
 
Täck banantårtan med marsfluff och garnera hela härligheten med maltesers på toppen och salta jordnötter på kanterna.
 
Låt gärna tårtan stå och safta till sig ett par timmer eller över natten innan ni hugger in. 
 
banantårtbotten - marsfluff
Sara Ekman

wow så smarrig den ser ut!

Svar: Tack, mäktig men mumsig!
Emmelie

Kajsa-Stina

Haha så härligt med era 5 mest använda fraser i din familj :') Så mysigt hihi♥

Den tårtan ser verkligen bara för god ut alltså. Den enda banantårta jag ätit i mina dagar är bananza så denna låter spännande! :)

Svar: Haha, ja det är ett rackarns bus på de där små katterna och Signe är inte sen att busa med! Jag gillar banan i bakverk så saftigt och gott :-D
Emmelie

Alice

Åh, vilken läcker tårta! :D

Svar: Tack, den är en riktig godbit :-D
Emmelie

NICOLE

Haha vad rar du är! Det är inte lätt med alla namn att hålla reda på ;)
Och den där ser riiiktigt smarrig ut ;)

Svar: Haha, det är verkligen inte lätt! Hur gör dom som har 6 ungar? :-P
Emmelie

Lilla Malin

Det såg ut som något min man hade tokälskat. Själv gillar jag inte banan i bakverk :)

Svar: Å inte? Jag har förstått att banan är en sån där sak som man älskar eller hatar. Jag älskar :-D
Emmelie

Sofia

Men asså wow! Den ser verkligen helt magisk ut. Mm. :D

Svar: Den var sååå god :-D <3
Emmelie

clin

Så gott :) hoppas du får en underbar dag

Svar: Tack <3
Emmelie

Sanna Preifelt

Wow, den ser supergod ut :) jag är inte så mkt för banankaka, men detta tåls att testas :)

Svar: Ja det där med banankaka tror jag man älskar eller hatar. Jag tycker det blir så saftigt och härligt med banan :-D
Emmelie

MartinaOlsson

hej! allt bra? :)

Liborius

men ååh vad gott!

Svar: Ja verkligen :-D
Emmelie

Isabelle Olsson

Men alltså mmm, hur gott?? Blev så jäkla sugen nu... Blir alltid sugen när jag kikar på dina bilder, allt ser så galet gott ut!! :-D

Kram!

Svar: Hihi va kul att höra :-D <3
Emmelie