Månadens sötsak - Skördefest

Äntligen är Månadens sötsak tillbaka hos Therésia på bloggen Söta saker! Temat för november månad är SKÖRDEFEST och här kommer mitt bidrag; Äppel- & mandelkaka.
 
 Nybakad härlighet efter skogspromenaden
 
Finns det något godare på hösten än att baka med alla härliga äpplen som dyker upp på äppelträden?! Läs; på ICA. Äppelkaka kan inte bli fel och blandar du dessutom i mandel i härligheten har du garanterat fått fikagäster som kommer dyka upp gång efter gång. Så var lite försiktiga med vilka ni bjuder på denna mumsiga kaka ... man vill ju inte gärna ha de där sura avlägsna släktingarna på fika var och varannan dag...
 
Kakan är så god att du kan äta den rakt upp och ner till en kopp kaffe, ingen vaniljsås behövs enligt mig. Enligt Sebastian äter man inte saker med äpple i utan vaniljsås. Men sen äter han inte äppelkaka med vaniljsås utan vaniljsås med äppelkaka. Det är ju en smaksak det där. 
 
Orginalreceptet är från Leilas bok "a piece of cake" som troligtvis finns i alla baktokigas hem vid det här laget. Sen kan jag ju inte hjälpa det utan jag måste sätta min egen prägel på det hela. Så här kommer helt enkelt Leilas äppel- & mandelkaka med en touch av mig.  
   
 
Äppelkaka med mandelmassa

3st ägg
2,5dl socker
1tsk vaniljsocker
50g smält smör
1dl mjölk
3,5dl mjöl
2tsk bakpulver
1nypa salt
100g riven mandelmassa
 
Fyllning

2st stora äpplen
2msk smör
2msk socker
2tsk kanel
1tsk mald ingefära
 
Topping

1/2 påse mandelspån
 
Börja med fyllningen till kakan genom att skala och skära äpplerna i bitar. Stek dem i smör och tillsätt socker och kryddor. Stek tills äpplerna börjar mjukna. 
 
Nu är det dags för smeten, vispa ägg, vaniljsocker och socker riktigt vitt och pösigt.
 
Rör i mjölk och smör i smeten. 
 
Blanda ihop de torra ing. och rör försiktigt ner mjölblandningen i smeten. Vi vill inte förlora all den fina luft vi fått i kakan.
 
Till sist rör vi i de stekta äppelbitarna och mandelmassan. 
 
Häll smeten i en smörad och bröad form och toppa hela kalaset med mandelspån. 
 
In i ugnen på 175grader i ca 30 minuter. Prova med en sticka om kakan är klar. 
 
mandel - månadens sötsak - äpple
Alice

Åh, så gott och vilket härligt tema. ^^

Svar: Ja det tyckte jag också. Hoppas på massa inspiration från andra bloggare :-D
Emmelie

Therese Bjärstig

Kombon äpple/mandel är gott, men var länge sedan jag åt sist, har tyvärr allergi som gör att jag inte vågar... Blev så dålig sist så det är inte värt det, så numer är tom semmelbullarna utan mandemassa. Men då kan man fylla med annat gott :-D Ha en fin dag!

Svar: Oj, ja nej då ska du låta bli! Precis, finns ju massa annat gott och ha istället :-D
Emmelie

Therese

Vad gott det låter, måste testa vid tillfälle. Funderar fortfarande vad jag ska bidra med till månadens sötsak Skördefest... /Therese

Svar: Det tycker jag. Ser fram emot att se ditt bidrag :-D
Emmelie

Angus

Jag vet att jag frågat o sett svaret 23 ggr men tänkte prova en annan variant för att komma ihåg, pärlan är 3,5 månad, hur mycket äldre är Signe? ;)

Julia

gott! :)

Svar: Yummi :-D
Emmelie

Linda-Mamma till Alfred

ÅH älskar ju Tupperware!Produkterna är enastående!
hihi jaaa vart bor du då?
Ser inte helt fel ut detta!Äppelkaka..mmmmm

Svar: Å tack, äppelkaka är verkligen inte dumt :-) Jag bor på västkusten :-)
Emmelie

Angelica

åååh vad gott!

Detta recept ska sparas och förhoppningsvis har jag något att fira idag <3

Svar: Den är supergod :-D
Emmelie

Maria

åh lät riktigt gott :)

Svar: Det var supergott :-)
Emmelie

coffeeandcupcake.blogg.se

Mums va god den ser ut :) Håller själv på att fundera ut vad jag ska hitta på till månadens sötsak :)

Svar: Spännande! Ska bli kul att se ditt bidrag :-D
Emmelie

Kajsa-Stina

Åh jag älskar äppelkaka! Så fruktansvärt gott alltså :D Och vaniljsås till. Mums<3

Svar: Haha, ja ibland kan man fundera över om kakan eller såsen är det godaste ;-)
Emmelie

Emma & Julia

Åh din blogg är riktigt farlig att läsa när det är the time of the month! ;-) yummy!

Svar: Hahaha, söta! :-D
Emmelie

zeb

Gud vad gott det låter! :)

Svar: Tack, äppelkaka är inte dumt :-D
Emmelie

Alice

Guuud vad gott! skulle verkligen inte sitta fel just nu!

Svar: Eller hur, själv sitter jag och är efter lunch sötsugen nu!
Emmelie

Christina

Åh den lät väldigt god :)

Svar: Tack så hemskt mycket, den blev uppskattad på fikan här hemma :-D
Emmelie

S A R A

vad gott!

Svar: Ja, det var verkligen inte dumt :-D
Emmelie

Life of Johanna

men herregud så mycket gott du lägger upp! Synd du inte är min granne haha! :)


Se filmen, den är sjukt bra!

Svar: Haha, söta du! <3
Emmelie

Sofia

Wah! Hur magiskt såg inte det där ut. Hungrig som tusan och utan socker i en månad. Farligt! Haha.

Svar: Gaah, duktiga du! Förstår att det är farligt med kakbilder, jag har varit utan socker i typ 3 timmar och blir sugen när jag ser kakor :-P
Emmelie

Fröken.A

Men åhh, denna måste testas nu när äppelträdet surar över brist på uppmärksamhet ! :)

Svar: Haha, ja man vill ju inte riskera att äppelträdet blir på allt för dåligt humör ;-)
Emmelie

Isabelle Olsson

Okej jag smäller av... Ser så galet gott ut!! Älskar både mandel, äpplen och kanel så denna kaka är ett måste att prova. Mums!!! :-D

Svar: Hihi, ja då måste du verkligen testa. Jag är också väldigt förtjust i mandel, äpple och kanel, kombon blir perfektion :-D
Emmelie

My Fredblad

Gud vad gott! Haha, har morsan hemma som är exakt likadan! Som sagt, vaniljsås med kaka och inte tvärt om ;)
Men har ni inga äppelträd eller nån granna att "låna" lite äpplen av då? ;)

Svar: Haha, ja ibland vet man inte om kakan eller såsen är det godaste :-P Nää, tyvärr är det dåligt med äppelträd runt oss :-(
Emmelie

Maja

Det är ju så gott!

Svar: Javisst är det de :-D
Emmelie

milina.blogg.se

åh mums :)

Svar: :-D
Emmelie

Pauline

å så gott!

Svar: Det var det :-D
Emmelie

Amanda Jona [SPONTAN]

Men mums!

Svar: Å ja, det var inte alls dumt med äppelkaka :-D
Emmelie