Idag är det ingen vanlig dag...

...för idag är det min födelsedag!
 
Siffran börjar sakta men säkert ticka upp mot 30-sträcket men än sålänge har jag några år kvar. Mitt sinne är lika ungdomligt som en 80-årig gammal dam men detta året stannar siffran på 27. Fick dubbelkolla med Sebastian, tydligen är minnet lika gammalt som sinnet. 
 
Självklart ska jag bjuda mig själv på tårta idag och jag förstår att alla ni andra också vill göra det. Så här får ni ett recept på världens bästa tårtbotten så slipper vi sitta och smaska på gammal tråkig köpebotten.
 
Hög och luftig tårtbotten
 
Jag hittade detta tårtbottenrecept i en utav mina många, många gömmor utav gammla tidningsutklipp. Tro mig, det är verkligen perfekt och så enkelt att du aldrig mer kommer titta åt de där färdiggjorda tårtbottnarna i rosa paket i affären längre. Botten blir hög, fin och luftig, precis allt man kan önska av en kaka. Psst, har du ammningshjärna och glömmer bakpulver i smeten blir den vare sig hög, luftig eller fin...
 
De bottnar jag har bakat har rest sig precis till springformskanten. Men vill man vara på den säkra sidan kan man klä sidorna av sin form med remsor utav bakplåtspapper som sticker utanför formen. Då har kakan extra utrymme för att resa sig och på så sätt udviker man en kväll med städning utav sin ugn.
 
Jag fryser sedan min tårtbotten som den är. När jag sedan är redo och använda den så tar jag ut den i rumstemperatur och låter botten tina i ca 30 minuter. Då är det mycket lättare att dela kakan i tre delar än om den skulle vara helt tinad.   
  
Alla goda ting är 3
 
Den bästa tårtbotten

1 stycket

5st ägg
socker
potatismjöl
vetemjöl
3tsk vaniljsocker
1,5tsk bakpulver
 
Okej, för att göra denna tårtbotten så tar du fram 3 stycken stora glas. 
 
I glas 1 knäcker du 5 stycken stora ägg. 
 
Ställ glas nummer 2 bredvid glas nummer 1 och fyll glas nummer 2 med lika mycket socker som det finns ägg. 
 
Dags för glas nummer 3, gör samma sak som med sockerglaset. 1/3 av glaset ska vara potatismjöl och de resterande 2/3 vetemjöl. Toppa mjölglaset med bakpulver och vaniljsocker.
 
Nu kommer trixet för att få en luftig och hög tårtbotten, detta är superviktigt! Vispa ägg och socker VITT och PÖSIGT i maskin. När du tänker att det är pösigt är du inte ens i närheten! Det tar ca 10 minuter att få det riktigt riktigt bra. 
 
Sikta ner allt som finns i mjölglaset i äggsmeten och RÖR superförsiktigt ner det till en jämn smet. 
 
I en smörad springform häller du nu din tårtsmet. 
 
In i ugnen på 175grader i ca 35 minuter. Testa med en sticka om botten är klar.
 
Låt bottnen svalna i ringen för snyggare resultat. 
 
Dela och fyll tårtbottnarna med det du gillar bäst. 
 
Tips; Byt ut 1/3 av vetemjölet mot kakao så får du chokladbotten istället :-)
 
Tårtbotten
Maria

stort grattis! :)

Svar: Å, tack snälla söta :-D
Emmelie

Mamma Mindy

Grattis på din dag :) Hoppas att du får en fin dag.kram

Svar: Tack snälla, jag hade en jättehärlig dag :-D
Emmelie

Angelica

Stort grattis!!!

svar: Ja, hon ligger väldigt långt ned. Casper låg också långt ner, men inte så här tidigt :O

Svar: tack snälla :-D
Emmelie

Alice

Grattis!

Svar: Tackar :-D
Emmelie

birgitmaria

Grattis! Och vilket bra recept!

Svar: Tack snälla rara :-D
Emmelie

Therese Bjärstig

Hipp hipp hurra! Och GRATTIS :-) Hoppas du får en underbar födelsedag <3 Och ja, en rapport om ädelosten med apelsin kan nog dyka upp vad det lider, till och med ungarna gillar den kan jag avslöja! KRAM

Svar: Tack snälla rara! :-D Haha, ja gillar barnen den så måste det vara en riktig vinnare! <3
Emmelie

Celine

Grattis! :D

Svar: Tack snälla! :-D
Emmelie

Lilla Malin

Åh, det receptet får jag nog spara till något tillfälle. Och grattis på födelsedagen!

Svar: Tack snälla. Tycker jag helt klart du ska göra, man behöver en bra tårtbotten i sin recept bok :-D
Emmelie

Sara

Grattis på din stora dag, väldigt bra tips med :)

Svar: Tack snälla rara du :-D
Emmelie

Kajsa-Stina

Men åh så kul! Stort grattis på din dag :) Hoppas du får en kanonfin dag <3 Och så kul med receptet! :)

sv: Jag är helt inne på din linje. Jag VILL äta "bra" mat som man går upp i vikt av i form av näringsrik mat osv och inte byta ut det mot en massa sötsaker endast. Jag har lagt upp mellanmålsförslag med andra mellanmål också. Detta var bara om man skulle våga festa till det någon gång och äta nån godsak. Dock vet jag inte när jag kommer göra det själv. Jag dricker näringsdrycker nu till mellis. Har du testat dem?<3
kramar

Svar: Tack snälla rara!
Aha, tänkte om det var någon ny riktlinje som kommit, var ju så längesedan jag upplevde det. Har dock aldrig testat näringsdryckerna, det slapp jag :-)
Emmelie

My Fredblad

Grattis och hoppas du får en underbar dag! och gud vad smart att frysa in dom sådär! Men gör du ofta tårtor och så? :)

Svar: Tack fina du, jag hade en härlig dag :-D Om sanningen ska fram tycker jag egentligen att det tar liiiite för lång tid att baka tårtor och gör hellre lite snabbare saker ;-)
Emmelie

coffeeandcupcake.blogg.se

Grattis!! :D Hoppas du får en bra dag :D

Svar: Tack så hemskt mycket, jag hade en härlig dag med paket och god mat :-D
Emmelie

Life of Johanna

GRattis på födelsedagen! Hoppas dagen är kanon!

Haha så hade jag det som du, tills datorn dog, sen börja jag använda bloglovin för där finns det alltid kvar även om datorn dog :)

Svar: Tack snälla du, jag hade en jättehärlig dag :-D
Emmelie

milina.blogg.se

grattis! :)

Svar: Tack snäll söt :-D
Emmelie

Amanda Jona [SPONTAN]

Stort grattis på din dag! :)

Svar: Tack snälla rara! :-D
Emmelie

Pauline

grattis! :)

Svar: Å, tack så mycket :-D
Emmelie

Alice

Stort grattis på din dag! :D

Svar: Tack snälla :-D
Emmelie

Julia

Grattis! :)

Svar: Tackar fina du :-)
Emmelie

Linda

grattis på födelsedagen :=

Svar: Tack snälla :-)
Emmelie

Clin

Ett stort grattis på din dag =)

Svar: Tack fina du :-)
Emmelie

Angus

Du är så vansinnigt duktig på detta med mat.. jag blir alldeles matt och hungrig

Svar: Men å, jag blir helt varm i hjärtat! Tack snälla!
Emmelie

angelica bengtsson

grattis grattis!!

Svar: Tack snälla!
Emmelie

Sanna Preifelt

Åh grattis i efterskott till dig :)

Svar: Tack snälla! :-D
Emmelie

Sofia

Stort stort grattis i efterskott! :) Hoppas vi får se hur den färdiga tårtan blev också, för den där botten verkar verkligen ha potential. ;)

Svar: Tack snälla söta! :-D Haha, lite fyllning i den så ska vi nog få till något smarrigt till helgen ;-)
Emmelie

Isabelle Olsson

STORT grattis i efterskott fina du!! Hoppas du hade en toppendag! <3

Kramar!!

Svar: tack snälla söta! Jag hade en superhärlig dag med min lilla tjej <3
Emmelie