Morotsbakelse & Snorkalas

Hej och hå vilket snorkalas vi hade hemma hos oss igår. Det var jag som stod för den snoriga underhållningen och nu är vi en si sådär 18 paket näsdukar fattigare. I morse vaknade jag dock upp av att jag andades genom näsan eller va det att Signe drog mig i håret... 
 
Nu tittar ni på bilden och ser dessa ljuvliga morotsbakelser och så tänker ni;
- Men är det inte tisdag idag?! Vart är tisdagsfisken?!?
Jo, men bacon kommer ju från grisen, och vissa grisar bor nära havet och räknas ju därför som fiskar... Och köper ni inte den förklaringen så är sanningen den att jag inte lagat mat på 5(!) dagar då jag levt i en förkylningsbubbla de snaste dagarna. Men låt inte detta förstöra er tisdag, tisdagsfisken är tillbaka nästa vecka igen! 
 
Åter till baconfisken. Dessa är superenkla och supergoda. Jag är ingen förespråkare av dieter men jag tror att dessa rackare räknas in under kategorin LCHF eller, jag har ingen aning om man nu tycker sånt är plus i kanten. Riva morötter kräver en viss arbetsinsatts om man gör det för hand men annars sköter dom sig bra själva i ugnen. Vardagsmat i sitt esse! 
 
 
Morotsbakelse

8st

10st champinjoner - skivade och stekta
4st morötter - grovt rivna
1/2 gul lök - finstrimlad och stekt
8 skivor bacon (1paket)
1-2tsk timjan
1dl mjölk
4st ägg
1/2 paket fetaost
salt och peppar
 
Klä kanterna av ett muffinsbläck med baconskivorna, en skiva bacon i varje hål. 
 
Blanda de övriga ing. (utom fetaosten) och fyll mitten av formarna med fyllningen. 
 
Toppa hela härligheten med smulad fetaost. 
 
In i ugnen på 200grader i 25-30 minuter. 
 
Servera tillsammans med en god sallad. 
bacon - morotsbakelse
Mamma Mindy

Härliga färger på maten :=

Svar: Å tack, det blev väldigt trevligt med tranbär i salladen. En liten färgklick på hösten :-D
Emmelie

My Fredblad

Shit vad du är kreativ med din matlagning! Har du alltid varit en sån som gillar att vara i käket? :)

Svar: Mja, jag lagar sällan samma mat två gånger och så har det alltid varit. Mycket roligare att testa nya saker :-D <3
Emmelie

Mikaelas tårtor och bakverk

Gillar du att baka? Kolla in min nystartade bakblogg för både tips, idéer och recept!:)

Svar: Tack för tipset!
Emmelie

Angelica

Vilka spännande maträtter du gör :)

Svar: Å tack söta du!
Emmelie

milina.blogg.se

Åh vad gott!

Svar: Så smaskigt :-D
Emmelie

Alice

Låter riktigt gott!

Svar: Supergoda :-D
Emmelie

Sofia

Hah. Jag som tänkt göra sånna där hela veckan. Köpte till och med en muffinsform. Eftersom jag inte bakar hade jag ingen hemma. Men ska man ha den till vanlig mat är det ju ett måste att köpa. ;) I min värld kallar vi dom äggmuffins. :)

Svar: Haha, jag muffinsbläck måste man ha köket. Använder det väldigt ofta då det tror jag är en lyckad investering ;-) Aha, äggmuffins...ja det är ju logiskt dom innehåller ju faktiskt ägg :-)
Emmelie

Liborius

så gott!

Svar: Dom blev riktigt goda :-D
Emmelie

Sanna Preifelt

Mums vad gott det där ser ut att vara!
Ha en fortsatt trevlig kväll! KRAM

Svar: Å ja, supergott och man blir så härligt mätt av denna rätt (joho, här rimmas det hej vilt) :-)
Emmelie

Life of Johanna

Tur näsdukar är så billiga. Jag börjar med bli förkyld, hoppas det inte blir så mycket av det :)

Ja det är nog en lyckobebis, jag brukar aldrig vinna något, men ibland har man tur haha

Svar: Haha, ja det är verkligen tur, annars hade det inte blivit några julklappar i år :-PHoppas din förkylning inte blir värre, så trist det där! <3
Emmelie

Isabelle Olsson

Mums!! Jäklar vad gott det såg ut! :-D

Hoppas ni blir friska och krya snart! Förkylningar brukar kunna sitta i ett bra tag, fy...

Kram!!

Svar: Ja det brukar ju tyvärr det men vi är faktiskt på benen igen och känner oss som nya :-D <3
Emmelie

Lina

Testade göra de här muffinsarna igår, dock utan champinjoner då vi inte hade några såna hemma. Blev riktigt goda ändå! Så tack för receptet :)

Nästa gång ska jag nog dock testa att ha i soltorkade tomater, jag hade det i salladen på sidan om och det passade jättebra ihop med bakelserna!

Svar: Å va kul att ni tyckte dom blev goda! :-D Tack för tipset med soltorkade tomater, det ska jag helt klart testa. Kan tänka mig att det blir jättegott!
Emmelie