Helgens bröd & Små smörgåsar

Ibland blir jag sådär onödigt sugen på rostat bröd, smör och apelsinmarmelad! Och är det en lite extra lyxig dag så toppar jag gärna härligheten med ett par skivor gurka för att få in någon form utav näring i havet utav vitt fluff. Brödet bakar jag helst själv och är det enklaste brödbak du kan ställa till med.
 
Signe hälsar att det är smaskigt även orostat med lite leverpastej på. En liten smörgås till en liten tjej och så får mamma och pappa äta gjort-hemma-rostbröd i lugn och ro. 
 
 
Gjort-hemma-rostbröd

2st

50g jäst
5dl fingervarmt vatten
1/2tsk salt
2msk flytande smör eller olja
ca 12dl vetemjöl special 
 
Smula jästen i en bunke och rör ut den i det fingervarma vattnet. 
 
Tillsätt salt, smör samt det mesta utav mjölet och arbete ihop till en smidig deg. 
 
Låt degen jäsa under bakduk ca 30minuter. 
 
Knåda ut degen på ett mjölat bord och dela degen i två. Forma varje del till en limpa och lägg i smord brödform. 
 
Låt jäsa övertäck ännu en gång, ca 30minuter.
 
Pensla med varmt vatten och hopp in i ugnen på 200grader i ca 25-30minuter.
 
Låt bröden kallna på galler under bakduk. 
 
Bröd - Formfranska - Rostbröd
Lina

Det låter som ett gott och trevligt rostbröd, roligare än att gå och köpa en massproducerad formfranska i skivor i affären =)

Svar: Eller hur, helt min filosofi :-D
Emmelie

Life of Johanna

Nu gjorde du mig sugen på rostat bröd

Svar: Hihi, ja det kan man bli sådär akutsugen på :-D
Emmelie

birgitmaria

Imorgon ska jag kliva upp tidigt och baka ser jag!

Svar: Tidigt bakande är det bästa :-D
Emmelie