Vardagslunk & Vegetariskt

Måndag, början på en ny vecka och en nystart på jobbet för många efter en härlig semester. Nu när vardagen rullar in för många behöver vi fylla receptlådor och frysar med enkla, goda och snabba middagar.
 
Jag och minime älskar falafel, ni vet de där urgoda kikärtsbollarna. Sådana ligger ofta och lurar i vårt kylskåp för middagar när tiden inte räcker till. Herren i huset jublar som sagt inte över vegetarisk mat men han gnäller åtminstone inte i dagar när han blir serverad falafel, vilket är gott betyg mina damer och herrar!   
 
Om man vill steka eller ugnsbaka sina falafel är en smaksak men oj va enkelt och snabbt det går och slänga in en plåt i ugnen...just saying...
 
 
Falafel

ca 25st

10dl kokta kikärtor
2st stora vitlöksklyftor
4-6msk mjöl
salt, peppar, spiskummin, torkad koriander, cayenpeppar, paprika & massa klippt persilja
 
Lägg alla ing. i en matberedare och mixa till en slät smet. 
 
Snåla inte med kryddor men kydda efter smak och tycke!
 
Rulla små bollar utav smeten och lägg dessa på en plåt med bakplåtspapper. 
 
Ringla över olivolja. 
 
Grädda mitt i ugnen på 225grader i ca 15minuter. 
 
alt.
 
Stek bollarna (det är lättare om de är platta) i lite olja på medelvärme tills de fått fin färg. 
 
Servera falafeln tillsammans med pitabröd/tortilla, någon god sås, salsa och grönsaker. 
 
Vegetariskt - falafel - kikärtor
Ellen Gräntz

Alltså MUMS! Har faktiskt aldrig ätit falafel, men nu när jag blivit vegetarian och allt så är det ju ett utmärkt tillfälle att testa. Tack för receptet! :)

Svar: Å ja då måste du testa, så bra proteinkälla :-D
Emmelie

angelicasvarld.blogg.se

Hoppas din första dag tillbaka i verkligheten gick bra!

Svar: Tack :-)
Emmelie

Mamma Malin

Aldrig provat faktiskt och är inte så sugen heller, hehe! Det kändes däremot väldigt enkelt :)

Svar: HAHA, det är jättegott och de små gillar också ;-)
Emmelie

Sanna | Beauty & Design

Känns som att jag måste lära mig tycka om Falafel... Jag är egentligen inte jättemycket för kött faktiskt, så jag borde hitta andra, vegetariska alternativ. Fisk tycker jag om, och kyckling ibland. Men kött, framför allt gris, har jag himla svårt med, om det inte är korv, haha. :P

Svar: Hihi, jag är precis som dig, äter inga mängder kött alls! Falafel tycker jag är supergott allternativ men jag vet att det är lite blandade skurar kring huruvida man gillar eller inte gillar falafel :-)
Emmelie

Sara

Mums sååå gott det ser ut :)

Svar: Tack, va kul att höra :-D
Emmelie

Ronja

Låter gott, tack för receptet! Skulle gärna vilja pröva mera vegetariskt mat :)

Svar: Va kul! Jag försöker smyga in mer och mer vegetarisk man i vår familj, sambon är väl inte jätteförtjust i tanken på vegetariskt men jag tycker det är smarrigt :-)
Emmelie