Måndag med allt-i-ett

Hur många äter falukorv minst en gång i månaden? Sebastian älskar falukorv och på den tiden när han var ungkarl åt han falukorv mer eller mindre varje dag. Hur han överlevde utan mig är fortfarande ett mysterium.. 
 
Jag har berättat för er tidigare om min oförmåga att följa recept. Jag kan inte utan måste göra min egen version utav allt! Men detta recept har jag faktiskt följt till punkt och prickar. Det är Sara på bloggen Vardag.nu som är hjärnan bakom detta superrecept. Jag är bara en koppykatt i detta inlägg men inte ett dugg ledsen för det. Detta recept förtjänar att lagas utav alla människor denna måndag!
 
 
Falukorvsgratäng med äpple & senap
 
550 g falukorv - skivad tunt
2 äpplen - skivad tunt
800 g potatis - skalad och skivad tunt
1 gul lök - skivad tunt
2 dl grädde
3-4 msk senap
1 tsk salt
1 krm peppar

Varva korv, äpple, potatis och lök i en ugnsfast form.


Blanda ihop grädde, senap, salt och peppar och häll över formen.

Grädda mitt i ugnen på 225grader i ca 40 min, tills gratängen har fin färg och potatisen är mjuk.

Falukorv - gratäng
Sara

Åh vilken god rätt ! Är inte överförtjust i falukorv, men försöker hitta på det mesta med det :) Blir så mycket godare då :)

Svar: Precis, är inte heller förtjust i falukorv rakt upp och ner men "gömmer" man det brukar det bli bra ;-)
Emmelie

mamma

Super gott :)

Svar: Va kul att ni gillade :-D
Emmelie