Maskiner i pastellfärger & Rutor utav råg

Den här helgen måste ha haft eld i rumpan för den har bara swishat förbi! Full rulle från morgon till kväll, väggarna är nu iklädda de finaste utav tapeter, listerna är spikade på plats och våra fönster har fått sällskap utav både gardiner och fönsterbrädor. 
 
Nu kan jag personligen inte ta åt mig äran utav helgens hårda slit. Nej, här lever vi på 1700-talet och jag passar barn, lagar mat och erbjuder fika medan manliga muskler trimmar vårt hus. Inte mig emot, jag trivs bättre fastkedjad vid spisen än vid sågen, om inte annat är det bra mycket säkrare att hålla mig borta från livsfarligt stora maskiner som inte är i pastellfärger.
 
Spisen har gått varm i helgen och det har lagats allt från citronkaka (Sebastian jublar) till blåbärspannkakor (Signe jublar) men något brödbak hann jag inte med trotts att det är min helgtradition. Däremot kan ni få ta er en titt på förra helgens bak, rågsiktsrutor med smak utav anis och färnkål. Ruskigt goda till den där potatissoppan som serverades till!
 
 
Rågsiktsrutor

ca 18st

1pkt. jäst
1/4dl smält smör
5dl mjölk
1,5tsk salt
1msk mörk sirap
1msk brödkrydda 
ca 10-12dl rågsikt
 
Smula jästen i en bunke. 
 
Värm smör och mjölk till 37grader och slå degvätskan över jästen. Rör tills den löst sig. 
 
Tillsätt sirap, salt, krydda och det mesta utav mjölet. Arbeta tills du fått en smidig härlig deg och tillsätt mer mjöl om du behöver. 
 
Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter. 
 
Kavla ut degen till en avlång platta och skär ut degen till ca 18st rutor. 
 
Lägg rutorna på bakplåtsklädda plåtar och låt dom jäsa övertäckt i ytterligare 30 minuter. 
 
Grädda brödrutorna i en 225grader varm ugn i ca 8 minuter. 
 
Bröd - Rågsiktsrutor - rågsikt
Sara

Jag känner likadant, jag trivs vid spisen :) Åh vilka goda rutor du gjort, de måste testas :) Kram

Svar: Ja, där är det lugnt och skönt :-D <3
Emmelie

Rebecka

Åh vad gott!

Svar:
Tack snälla :) ♡

Kram

Svar: Ja, inte dumt alls :-D
Emmelie

Alice

Vad härligt att renoveringen går bra! :) Så gott brödet ser ut!

Svar: Ja, det är härligt att det går framåt :-D
Emmelie

Clara

Så härligt med allt ni bakar!

Svar: Tack, va kul att höra! Ska sätta sprätt på 3 pakt jäst som sjunger på sista refrängen här hemma nu :-)
Emmelie