15 dagar kvar & Kaktraditioner

Idag är det den 9e december vilket innebär att vi alla kan ge Signe ett litet hurra på sin 1,5års dag!

Det här med sju sorters kakor på julafton till kaffet. Är det en tradition ni har i er familj? Jag kan möjligtvis minnas att vi mumsade på struvor och smördegsstjärnor med en klick marmelad i mitten. 

Dessa mandelsnittar hittade jag i en utav alla miljoner jultidningar jag köpt under hösten. Såå goda med mandelsmaken och den söta glasyren. Snittarna skulle passa perfekt till glöggkoppen framför Bingolotto på uppersittarkvällen den 23e. 

Nu ska jag fylla på pepparkaksfatet här bredvid mig i soffan. Det är pepparkakansdag, då förtjänar magen ett par pepparkakor till. 

 
Mandelsnittar med glasyr
 
ca 40st
 
125g mjukt smör
2dl socker (210g)
1st ägg
1,5tsk bakpulver
3droppar bittermandelessens
1/2dl mandelmjöl
3,5dl mjöl
 
Pensling:
mjölk
flagad mandel
 
Glasyr:
1dl florsocker
1-2msk kallt vatten
 
Vispa ihop smör och socker krämigt och luftigt. 
 
Tillsätt ägg, bakpulver och bittermandelessensen. 
 
Rör ner mandelmjöl och mjöl. 
 
Slå in degen i plastfolie och låt vila i kylen ca 1timme. 
 
Dela degen i 4st delar och rulla varje del till en rulle. Lägg dom två och två på bakpappersklädda plåtar. 
 
Platta till rullarna lätt med handen, pensla med mjölk och strö över mandel. 
 
Grädda längderna i 200grader i ca 12minuter eller tills kakorna är lätt gyllene. 
 
Skär längderna i snittar direkt när de kommer ut från ugnen. 
 
Rör samman florsocker och vatten. Ringla glasyren över de svalna kakorna. 
 
jul - mandel - mandelsnittar - småkakor
MATILDA

Så gott! :D

Svar: <3
Emmelie

birgitmaria

Ser ju alldeles för goda ut!
Njäe... vi har inte direkt 7 sorters kakor på jul. Det blir vad som hinns bakas. Jag har dragit ner på sådan stress. Jul ska vara lugn och mysig!

Svar: Håller med! Mysigt och lugnt ska det vara! :-D
Emmelie