Pesto & Fetaost

Pesto och fetaost, det är goda grejer det tycker mina små smaklökar. Lägger man sedan dessa två i ett pajskal och kallar det grönsakspaj med pesto och fetaost. Då är det en given favorit i min bok! 
 
Minns ni hemkunskapen i skolan? Hmm, finns den kursen fortfarande kvar?! Nåväl, man lärde sig inte enbart hur en tvättmaskin fungerar och vilka olika sorters potatis det finns utan även receptet på en sämre version utav denna paj. Åren har gått och receptet har nu utvecklats till perfektion!
 
 
Grönsakspaj med pesto och fetaost
 
3dl mjöl
100g flytande smör
1msk kallt vatten
 
Blanda ihop alla ing. och tryck ut i en pajform. 
 
Ställ formen i kylskåp ca 30minuter. 
 
Grädda pajskalet mitt i ugnen på 200grader i ca 15minuter. 
 
2st röda paprikor - tärnad 
1st rödlök - tärnad
1st zucchini - tärnad
olivolja
salt&peppar
 
Blanda grönsakerna med olja och kryddor. 
 
Lägg i en ugnsfastform och rosta i ugnen på 200grader i ca 30minuter. 
 
Fördela de rostade grönsakerna i det förgräddade pajskalet. 
 
100g fetaost
3st ägg
3dl mjölk
ca1/2dl pesto
 
Smula fetaosten över grönsakerna. 
 
Blanda ihop ägg, mjölk och pesto. 
 
Häll äggröran i pajskalet. 
 
Grädda pajen mitt i ugnen på 200grader i ca 35minuter. 
 
Servera pajen tillsammans med en stor grekisk sallad. 
 
Matpaj - Vegetariskt - fetaost - pesto
Sara

Ser riktigt gott ut :)
SV: Jag gillade inte rotselleri heller innan men nu älskar jag det :) Kram

Svar: Tack, jag älskar denna paj! :-D
Emmelie

MATILDA

pesto och feta låter som en riktigt grym kombo :D

Svar: Bästa kompisarna :-D
Emmelie

birgitmaria

Ha ha ... ja, den kursen finns kvar och jag kan ju titulera mig HK-lärare! *skratt* Och den är så rolig att ha!

Svar: Haha! Prefekt då fick jag svar på det. Älskade för övrigt inte helt otippat hemkunskap
Emmelie