Vems dag? & Bästa Bullen

Var sak har sin dag och idag är det alla småbarnsföräldrars bästa vän vi firar lite extra! Ja, idag hurrar vi för kaffet på det svarta guldets alldeles egna dag. På söndag, den 4 oktober går ännu en speciell dag utav stapeln, då är det klassikern kanelbullen som får stå i centrum på fikaborden runt om i Sverige. Så för att ni ska hinna knåda, jäsa och dona innan söndag bjuder jag idag på mitt favoritbullrecept. Denna gången fyller jag självklart gifflarna med en kanelfyllning men gifflar kan man egentligen fylla med vad man vill, t.ex äpple. Denna bulldeg är helt enastående och min go to när det vankas bullbak här hemma i lilla huset. Därför blir detta recept även mitt bidrag till Månadens sötsak som passande nog denna månaden är "Bästa Bullen".   
 
 
Kanelgifflar
 
16st
 
Deg
75g smör
3dl mjölk
1tsk kardemumma - nystött
50g jäst
1/2tsk salt
0,5dl socker
ca 7dl vetemjöl special
 
Fyllning
ca 200g mjukt smör
0,5dl socker
1-2msk kanel
 
Pensling
1 uppvispat ägg
pärlsocker
 
Börja med att göra degen till gifflarna genom att smälta smöret. Häll i mjölken och den nystötta kardemumman i det smälta smöret och låt det bli fingervarmt, 37grader. Smula jästen i en bunke och och rör ut den med mjölkblandningen. Tillsätt salt, socker och det mesta av mjölet. Knåda degen i maskin eller för hand tills du har en smidig deg som släpper bunkens kanter.
 
Låt degen jäsa under bakduk ca 45 minuter. 
 
Blanda alla ing. till fyllningen väl. 
 
Efter ca 45 minuter är det äntligen dags att baka ut dina gifflar. Häll upp degen på ett mjölat bakbord och knåda degen lätt. Dela i två delar och kavla ut varje del till en stor rund kaka. Skär varje kaka i 8 trekantiga bitar och bred ut en klick fyllning på varje bit (lämna spetsen utan fyllning). 
 
Rulla ihop varje trekant till en giffel genom att rulla den breda kanten mot spetsen. Böj till gifflarna lite lätt och lägg dem på bakplåtspappersklädda plåtar. 
 
Låt jäsa under bakduk 30minuter. Undertiden hinner du städa undan och värma ugnen till 225grader. 
 
Pensla dina gifflar med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. 
 
Grädda i 225grader ca 8minuter eller tills gifflarna fått fin färg
 
Gifflar - bullar - kanel - kanelbullar - månadens sötsak
Amanda Jona [SPONTAN]

Mums, är så taggad på kanelbullens dag!

Svar: Jag är också redo! :-D
Emmelie

Amanda

Åh mumsigt!

Svar: <3
Emmelie

Mamma Malin

Åh, jag hoppas jag hinner göra bullar innan dess men det borde jag väl! Om inte annat får jag ägna min lördag åt det :)

Svar: Hihi, hopps det blivit några goda bullar! :-D
Emmelie

Tilda Barkselius

Kanelbullens dag kan ju vara det bästa någonsin, får se till att försöka baka detta då :)

Svar: Ja den och semeldagen är grejer det! :-D
Emmelie

Netti Starby

Åh gud vad gott :-D Kram

Svar: <3
Emmelie

MATILDA

Såå gott :D Blev sugen nu!

Svar: Hihi, bullar kan vara bra lockande :-)
Emmelie

NICOLE

Både kaffet och bullen är helt klart värda att firas ;) :D

Svar: Ja verkligen! Två världsbra grejer :-)
Emmelie

N

Åhh vad gott!

Svar: Nybakade bullar är det bästa! :-D
Emmelie

Alice

Åh, låter gott! ^^

Svar: <3
Emmelie

coffeeandcupcake.blogg.se

Kanelbullens dag får man ju inte missa ^^

Svar: Nä det är en viktig dag :-D
Emmelie

corneliaeriksson.blogg.se

Men MUUMS!

Svar: Eller hur, det är något extra med nygräddade bullar :-D
Emmelie

linah

de hade jag missat:D!! men va gott;D

Svar: :-D
Emmelie

Therese Bjärstig

Då ska jag testa receptet! Dock inte i helgen då jag är bortrest utan senare!

Svar: Va kul, det tycker jag :-D
Emmelie

Maria

Oh gifflar som är så gott....och kaffets dag det har jag missat.
Kram

Svar: Ja kaffetsdag är en bra uppfinning det också om än snäppet sämre än kanelbullensdag ;-)
Emmelie

Emma Engström

Noom, låter intressant med kanelgifflar :D

Svar: Det är mumsigt :-D
Emmelie

Cissi

Gott!

Svar: <3
Emmelie