Fiskbrist & Vetskap

 
Jag vet att det är tisdag idag och att jag borde bjuda er på ett fiskrecept men miss fröken Gun-Britt här hemma åt upp fiskbiten jag ugnsbakat medan jag lämnade köket ett par sekunder utan att tänka mig för... så att... 
 
Jag har helt snöat in mig på vita amerikanska muffinsformar. Vilket låter som ungefär det tråkigaste man någonsin kan snöa in sig på men hej, what can you do. Så muffins har det bakats på löpande band här hemma. Många sötare än sötast men vissa även åt det hälsosammare hållet som dessa zucchinimuffins bakade på dinkel. En perfekt liten mellanmålsmuffins när blodsockerdippen kommer där vid tretiden för såväl barn som vuxna. Barnen tror de äter smarriga muffins och vi vuxna sitter tillbakalutade med gott samvete och med vetskapen om att de små avkommorna äter grönsaker även till mellis denna dagen.     
 
 
Zucchinimuffins

ca 10st

5dl dinkelmjöl
1,5tsk bakpulver
1/2tsk salt
1tsk kanel
1tsk vaniljsocker
4msk neutral olja
4msk ljus sirap
1 3/4dl mjölk
2st ägg
125g riven zucchini
 
Blanda alla torra ingredienser i en skål. 
 
Vispa ihop olja, sirap mjölk och ägg. 
 
Rör ner den rivna zucchinin i mjölblandningen. Tillsätt äggsmeten i mjölet och rör ihop till en smet. 
 
Fyll 10-12st muffinsformar till 3/4. Toppa formarna med lite havregryn och lite råsocker. 
 
Grädda muffinsen mitt i ugnen på 175grader i 20-25minuter. Känn med en sticka om de är klara. 
 
Låt svalna på galler. 
 
Dinkelmjöl - Mellanmål - muffins - zucchini - zucchinimuffins
birgitmaria

Ha ha, bara du kan få det att låta gott med zuccinimuffins! Du skriver ju så himla roligt!

Svar: Hahaha, dom är tro det eller ej riktigt smarriga. Köpta mig till och med en ny zucchini igår när vi handlade för att kunna göra en ny omgång. :-P
Emmelie