Gråtigt & Muta

Det hela började i mitten utav förra veckan när fröken fräken kommer hem från förskolan med ett minst sagt mystiskt utslag på sin lilla arm. Vi såg inga större orosmoln men när utslget under torsdagen fortfarande lyste upp som en rött stoppljus kontaktade vi som alla andra hösföräldrar 1177 för att ventilera. "Kontakta vårdcentralen för misstanke om borrelia". Era råd är min lag och under fredagen kontaktade jag vårdcentralen som till skillnad från 1177 inte alls tyckte att vi behövde komma in då det mystiska utslaget nu försvunnit. "Avvakta och återkom om hon får feber" svarar sköterskan som sitter och högläser från 1177s hemsida... Jösses. Vi avvaktar och igår kom febern likt en stormvind. 40grader varm och helt utslagen spenderar hon dagen sovandes på soffan med undantag från någon timme då hon under ett alvedonrus for omkring som en virvelvind och åt både gröt och kex. Så idag tog vi oss till vårdecentralen och efter att två läkare bedömt det inte klassiska borreliautslaget får lilla loppan 10 dagars penicillinkur för misstänkt borreliainfektion utav en fästing vi aldrig sett.
 
Sen kom dagens hormonbreakdown. Signe hon är så duktig. Opartisk som jag är i frågan skulle jag vilja påstå att hon är världens duktigaste lilla tjej. Hon tog sin medicin som smakar cirka som rävgift, klöktes och fräste en sekund, tog sin napp och stutsade iväg till tvn igen. Där stod jag kvar, minst sagt snopen och med hela köket fulladdat med mutor. Brööööl, min duktiga lilla tjej!   
 
 
Inte helt oväntat så kommer penicillin med magont och dålig mage och det har varit lögn att få i mini något annat än en klunk äppeljucie och någon mun proviva blåbär. Som den bullmamma jag är finns det nödproviant i frysen vid tillfällen som dessa. Just nu är det äppelmosbullar som ligger och väntar på att få bli uppätna. Äppelmos är minis favorit så låt oss hålla tummarna för att en eller två slinker ner även när matlusten är långt borta.
 
Jag har inte enbart använt bullarna i mutförsök till mini utan även som muta för att få svärlåtsasgammelföräldrarna (japp,youheardme) att passa våra katter under semestern som var. Katterna blev passade och dessutom blev gräsmattan klippt, blommorna vattnade och posten inplockad så de funkar ypperligt även till detta. Galet användbara bullar med andra ord!    
 
Jag skulle för övrigt kunna ge bort båda katterna för en sådan där chokladboll i blått plastpapper just nu. Nämnde jag hormoner? ... 
 
 Äggkartong i foliéuniform är en användbar kaktransport
 
Äppelmosbullar

ca 25st

25g jäst
3dl fingervarm mjölk
1,5dl socker
1nypa salt
3st ägg
225g mjukt smör
ca 12dl vetemjöl special
 
Smula jästen i en bunke och lös upp den med hjälp utav den fingervarma mjölken.
 
Tillsätt socker, salt, ägg, smör och det mesta utav mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. 
 
Låt bulldegen jäsa under bakduk i ca 50minuter. 
 
Medan degen jäser så rör vi ihop fyllningen. 
 
Fyllning
2dl äppelmos
kanel efter smak
 
Rör ihop och ställ kallt tills vidare. 
 
När degen är färdigjäst tar du upp den på mjölat bord och knådar igenom den. Dela degen i 25st bitar. Rulla varje bit till en liten boll. 
 
Låt jäsa i ca 30minuter. 
 
Tryck en grop i mitten utav varje bulle och fyll med äppelmosen. 
 
Pensla bullarna med ägg och strö pärlsocker runt om
 
Grädda bullarna mitt i ugnen på 250grader i 7-9minuter. 
 
Signe - borrelia - bullar - äppelmosbullar - äpple
Mirre

Ser gudomligt goda ut och ja man gör vad som för att de ska äta sådana ggr. Dåligt av 1177, men skönt att hon får medicin nu, duktig hon är

Svar: Så duktig och nu har hon bara ett par dagar kvar <3
Emmelie

Therese Bjärstig

Så duktig mini är! Förstår duvor stolt, är så jobbigt när barnen är sjuka... Kram ❤️

Svar: Ja fy, det är det värsta! Nu har hon bara några dagar kvar med penicillin <3
Emmelie

birgitmaria

Nu blev jag sugen på att baka! Jag älskar äpplen i alla former av bakning:-)

Svar: En favorit här också! :-D
Emmelie