13 dagar kvar & Saffransinspiration

Jag är löjligt förtjust i lussekatter och pratar hål i öronen om dessa gula bullar på herren i huset redan i september (okej, augusti...jaja, maj då!). Han har inte riktigt samma bubblande inställning men sen är det svårt att brinna för lussebullar med samma entusiasm som mig. Hur som haver! Det är inte många dagar kvar till lucia nu och vi letar alla efter recept på saftiga lussekatter att bjuda på till lussefrukosten på tisdag. Ni har tur! Förra året ställde jag till med bullfest och gjorde ett helt luciatåg utav saffransbullar. Aaa, det var en bra dag! Låt er inspireras..     
 
 
Lussepinnar - Dessa lussepinnar har en fyllning med smak utav apelsin och är helt från en annan planet goda. Om inte dessa locka till sig ett helt luciatåg vet jag inte vad som skulle fungera! Skulle man ha annat för sig i juletider och inte hinna / orka stå och göra massa små pinnar kan man ta samma recept men byta form till vanliga klassiska bullar ala kanelbullestyle och lägga i pappersformar. Samma smak men lite snabbare avklarat!   
 
Luciasemlor i miniformat - Saffranssemlor var förra årets stora grej! Likt semelwrapen dök den upp på sociala medier var och varannan sekund hela julen lång. Jag fyllde mina små minisaffransemlor med en apelsinmandelmassa för saffran och apelsin är en match made in heaven. Även om detta inte är riktiga semlor så är det kul att ställa fram ett fat med dessa på lussefikan. - Semlor på juuuul? Whaat?! Kul!  
 
Klippt saffranskrans med äpple och mandel - Är det kanske er tur att bjuda hela arbetslaget på lussefika i år? Frukta inte! Här har ni svaret, saffranskrans. Mycket, mycket gott och räcker till många. Dessutom hjälper de små söta juläpplena kransen att hålla sig saftig som man slipper skämmas och ställa fram torra bullar som fastnar i gommen på besvikna kollegor. Inte kul att ligga på minuslistan i juletider! 
 
Saffran - jul - lucia - lussebullar - lussekatter
Mamma Malin

Åh Luciasemlor har jag aldrig sett innan, så fiffigt. Jag älskar lussekatter fast utan saffran då!

Svar: Neeeeej, då är det ju bara en bulle! Hihi <3
Emmelie