6 dagar kvar & Julens matfavoriter

Julbord, denna stora buffé utav läckerheter så långt ögat når. Den ena rätten bättre än den andra. Visst har vi alla en speciell rätt som bara måste måste stå där på julbordet år efter år. 
 
Om ni också sitter och planerar årets julbord så kommer här min familjs julfavoriter! Kanske hittar även ni en ny favorit att ställa på den där sista lediga lilla platsen mellan syltan och rödbetssalladen. 
 
Vilken rätt på julbordet skulle ni inte byta mot alla julklappar i hela världen? 
 
 
Ris ala malta - Här hittar ni Signes stora julfavorit, ris ala malta! Personligen tycker jag att det blir på tok för mycket utav det goda med julmat och sedan gräddig gröt på toppen. Så min variant utav den klassiska ris ala maltan gör jag på kvarg istället för den feta grädden. Mycket lättare i magen och minst dubbelt så gott hälsar Signe. 
 
Brietårta - Man skulle kunna tänka sig att jag planerade graviditeten så in i minsta detalj att jag med säkerhet kunde säga att den skulle vara över lagom till december så jag inte gick minst om ett endast år med denna brietårta. Det går inte sluta äta och då gillar jag inte ens brieost... 
 
Julskinka - Nu kommer större delen utav Sveriges stora julfavorit, julskinkan! Hela 78% (2012) skulle kröna julskinkan till julbordets favorit så här kommer den, den klassiska julskinkan med den klassiska ströbrödsgrilljeringen! 
 
Julköttbullar - Har ni hängt med mig ett tag vet ni att Sebastian favorit är kött. Det spelar ingen roll om det är julkalkonen, korven, köttbullarna eller julskinkan. Är det kött så är det hans favorit, så här kommer ett rackarns bra recept på köttbullar som är kryddade med kryddpeppar för att få den där rätta julsmaken. 
 
Rödkålscoleslaw Även om jag är löjligt förtjust i den där brietårten så har jag mina absoluta julbordsfavorit som jag inte skulle byta mot all julskinka i världen, min styvpappa Affes rödkål. Mitt julbord skulle kunna bestå utav en skål utav denna ljuvlighet och jag hade varit nöjd. Nu är det endast Affes rödkål som duger vilket betyder att jag inte har något recept! En dag skall jag fjäska in mig tillräckligt för att få ta del utav den mystiska röran men fram tills dess får ni mumsa i er denna rödkålscoleslaw som är ett kul och lite oväntat inslag på julbordet. 
 
Mammas julsenap - Sist men inte minst har vi min lillasysters favorit, mammas julsenap. En krämig och söt senap som passar lika bra på skinksmörgåsen på uppesittarkvällen som till julkorven på julbordet. Nä, någon jul utan mammas senap blir det faktiskt inte!  
 
Jul
jul - julbord - julmat
Mirre

Jansons och rödbetsallad måste jag ha =D

Svar: Jaa! Mums på båda!
Emmelie