9 dagar kvar & 1 månad

Foto: Sebastian Karlsson
 
161115 - 1 månad har gått sedan den lilla familjen blev det stora familjen. Familjen utökades med två stycken ljuvliga små bebisar och en soptunna i storlek XXXL. Flera gånger per dag kan det fortfarande slå mig (typ när man ser kontoutdraget för blöjinköp), vi har tre(!) barn. Allt som oftast känns det overkligt, kanske pga. sömnbristdimman framför ögonen. Men låt mig ännu en gång nypa mig i armen. Wow! Vilka underbara barn, vilken underbar familj! Min stora familj ♥
 
 
Mamma, pappa, trebarn, två katter och såklart crock-poten Gunnar. Ja, han tar faktiskt mer plats än vad twinsen här hemma gör tillsammans. Men eftersom att han då och då lagar julskinka till oss är han förlåten. Rackarns vilken trevlig grisarumpa han kan göra! Och apelsingriljeringen, ho ho ho! Årets julfullträff här hemma hos oss i den stora familjen.  
 
 
Skinka i Crock-Pot
 
1 rimmad julskinka
1 gul lök - i bitar
2st lagerblad
10st svartpepparkorn
10st vitpepparkorn
0,5tsk salt / liter vatten
vatten
 
Skölj skinkan i kallt vatten och lägg den med svålen upp i pottan. Lägg i alla kryddor och täck med vatten så att skinkan täcks. Koka på LOW tills skinkan har en innertemperatur på 72-75grader (ca 8timmar).
 
Låt skinkan svalna något och ta sedan bort nät och svål.
 
Apelsingriljering
 
1 st äggula
1/2dl senap
1st apelsin - rivet skal
 
ca 3msk panko
 
Blanda ihop äggula, senap och apelsinskal. Bred ut röran över skinkan. Strö över panko. 
 
In i ugnen på 200grader i ca 10minuter.
 
crock-pot - jul - julskinka - kött - skinka - tvillingar
ajlimullersandvik.blogg.se

Gud så smidigt att göra julskinkan i crockpot!

Vilken tur att du gillar julmat, som firar så många gånger! Jag gillar inte julmat, men min familj har ändå inte klassiskt julbord, så... det är lugnt ;)

Svar: Verkligen supersmidigt! 👍 Haha, ja det är verkligen tur. Vad äter nu för smarrigt istället för julmat?
Emmelie

Mirre

Så smidigt och jag gillar också julmat, men ska begränsa mig i år det är ju så fett hehe

Svar: Haha, ja det är inte direkt en sallad 🙈
Emmelie