Det första & Strösslare

I samma takt som magen växer åt alla håll och kanter blir smärtan i fogarna värre, värre och värre. "Hujedamig, vart ska detta sluta?" har varit veckans stora fundering när jag haltat hem från kontoret på eftermiddagarna. Veckans stora preggo plus har å andra sidan varit att vi nu har köpt krypens allra första (och dyraste) pryl, deras barnvagn! Då jag inte kunnat ta till mig vad som händer och sker där inne i magen har köp till bebisarna inte funnits på världskartan. Men nu står det alltså en Emmaljunga double viking i halvakällaren och väntar på att hösten och storken skall komma. 
 
En av mina favoritsysslor är att duka upp dessertbord med tårtor, kakor och allt där emellan. Finns det ett "duka-upp-dessertbordsjobb", sign me up!   
 
Kakbordet på bilden är från Signes tvåårs kalas där i början utav juni någon gång. Vi mumsade på följande; Jordgubbstårta, Marängtårta, Kokostoppar, Nöttoppar, Skummbananer/kolor, Kokosdrömmar, Sega chokladsnittar, Kokossnittar, Kringlor, Havrekakor med russin, Bondkakor och Rimbobullar. Mina favoriter är kringlorna, Mini älskar tårta och herren i huset tycker att chokladsnittar är grejer det.
 
Receptet på Sebastians favoriter kommer här, sega chokladsnittar. Det uppmärksamma ögat kommer se att bilden och receptet inte matchar. Receptet säger att kakorna ska toppas med något smarrigt och kakorna på bilden är otoppade. Strösslet som fanns i mitt skafferi hade ett bäst-före-datum som löd 2011, och kasserades därför. Här i lilla huset är vi tydligen inga storströsslare! 
 
 
Sega Chokladsnittar
 
100g mjukt smör
1dl socker
1msk ljus sirap
2msk kakao
1tsk vaniljsocker
1/2tsk bikarbonat
2,25-2,5dl mjöl
1ägg
valfri topping, tex strössel, pärlsocker, hackade nötter eller olika godisar. 
 
Rör ihop smör och socker krämigt. Tillsätt sirap, kakao, vaniljsocker, bikarbonat och mjöl. Arbeta ihop till en deg. 
 
Dela degen i två delar och rulla ut varje del till en avlång längd. Lägg på bakpappersklädd plåt och platta till längderna lätt med fingrarna. 
 
Pensla längderna med uppvispat ägg och strö ev. över valfri topping. 
 
Grädda längderna mitt i ugnen på 175grader i 12-15minuter.
 
Skär längderna i bitar på snedden till små snittar direkt när de tas ut ur ugnen. Låt kakorna svalna på plåten.
 
Choklad - kakbuffé - sega chokladsnittar - småkakor - snittar
Mamma Malin

Oj oj så mycket gott! Får börja fundera på vad jag ska bjuda på när jag fyller år tror jag. Det finns ju så mycket att välja på!

Svar: Spännande, Hoppas du får bakat något mumsigt :-D
Emmelie

Marie

Meeen så gott

Svar: <3
Emmelie

Cissi

Men så mycket gott!

Svar: Precis som det ska vara på kalas :-D
Emmelie

birgitmaria

Vilket härligt kak-kalas!
Jag behöver egentligen ingen mat, skulle med lätthet kunna leva på fika...
(va?! Jo, jag vet att det inte är hälsosamt i längden... haha)

Svar: Haha, handen upp på den. Fika framför mat alla dagar i veckan!
Emmelie