Doften & 2 favoriter

 
Känner ni doften?! Doften utav semester som nu är inom räckhåll, 4 små arbetsdagar kvar. Men hey, vem räknar... 
 
Gratänger, dessa goa skapelser som är helt omöjliga att få på bild! Hur du än vrider och vänder, redigerar och donar blir det ingen skönhet. Den här gratängrackaren var så kameraskygg att vi fått äta den två gånger på 1,5vecka bara för att få den på bild. Stackars stackars oss. *not*
 
Skönhet eller inte så är detta ta mig sjutton det godaste jag ätit på länge, en tortellinigratäng. Som vanligt när jag bjuder på vardagsrecept är det knappt någon arbetsinsatts och 25minuter senare står maten redo på bordet. Jag använder tortellini med soltorkad tomatfyllning men ni kan såklart ta den variant er familj föredrar.
 
Och som om favoritgratängen inte vore nog så ser ni även favoritsalladen skymta där i bakgrunden. Strimlad vitkål, tärnad tomat och så en påse grekisk dressingmix, klart! Den färska vitkålen är löjligt trevlig just nu.  
 
 
Tortellinigratäng

4port. 

1 förpackning (ca390g) tomatsås med bailika
2dl creme fraiche
2dl vatten
salt & peppar
2 förpackningar (á 250g) färsk tortellini soltorkad tomat
2dl riven ost
 
Blanda tomatsås, creme fraiche och vatten i en skål. Tillsätt salt och peppar. Blanda i den okokta tortellinin och häll sedan allt i en ugnsfast form.
 
Strö över den rivna osten och grädda gratängen på 200 grader i 20-25minuter.
 
Servera gratängen tillsammans med en god sallad.
  
Tortellini - gratäng - pasta - sallad - tortellinigratäng - vardagsmat - vitkål
Marie

Oh så god den såg ut minsann =D

Svar: <3
Emmelie

birgitmaria

Nej, de är verkligen inte lätt att få på bild, men jag älskar gratänger!! All mat som man kan blanda ihop och bara servera gillar jag!

Svar: Åå ja, gratänger är så mumsigt! Kasslergratäng med ris blev jag väldigt sugen på nu!
Emmelie