24 dagar kvar & Bortapepparkakor

Nu får jag säkert halva svenska folket efter mig, men om sanningen ska fram så är jag mer förtjust i köpepepparkakor än hemgjorda! Jag veeet, jag veeet! Det är som att svära i kyrkan men så är det. Helst ska det vara stora hjärtan från Gille.
 
Nu bakar jag pepparkakor hemma ändå men mer pga. tradition än smak. Med det sagt har jag dock hittat ett recept på en väldigt oklassisk pepparkaka, gingersnaps. Det är en tjock sprucken kaka som är rullad i socker och har den där härliga pepparkakssmaken. Riktigt goda för att vara pepparkakor bakade hemma i lilla köket!
 
 
Gingersnaps
 
20st
 
2,5dl farinsocker
125g mjukt smör
0,5dl mörk sirap
1 ägg
5,5dl mjöl
4tsk bakpulver
1tsk kanel
1tsk mald ingefära
0,5tsk mald kryddnejlika
1 nypa salt
 
Rör socker och smör pösigt. Tillsätt sirap och ägget. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i äggsmeten. Blanda ihop till en deg. Ställ kallt minst 1 timme. 
 
Dela degen i 20 bitar och rulla varje bit till en boll. Strö ut strösocker på en tallrik och rulla bollarna i sockret innan de placeras på bakpappersklädda plåtar. 
 
Grädda kakorna mitt i ugnen på 200grader i 10-12minuter. 
 
gingersnaps - jul - pepparkakor - småkakor
Anonym

Håller helt med dig! här hemma går den vanliga pepparkaksdegen mest åt till pepparkakshus och ev stora hjärtan ämnade för dekoration😊 när det gäller pepparkakor att tugga på föredrar jag att göra skurna med mandel och sedan köpa tunna, men får helt klart prova på gingersnaps med👍🏻
/karolina

Svar: Å, skurna pepparkakor är ju galet smarrigt också. Det har jag faktiskt aldrig bakat själv, får nog åka upp på att baka listan!
Emmelie

Marie

Jag gillar nog båda, men dock såg dessa väldigt goda ut

Svar: Hihi, ja det är dumt att utesluta någon form utav pepparkaka :-D
Emmelie