Beeejjj & Födelsedagsvecka

Sebastian: "Jag och Signe åker nu. Hejdå Babe!"
Signe / Ekot: "Heeejåååå Beeeejjjj!" 
 
Jag förstår att inte alla börjar sin vecka med en gräddbakelse men det är faktiskt min födelsedagsvecka. Jodå, jag får en hel vecka, jag är gravid... Nu vore det synd att påstå att jag är snabbast i världshistorien på att posta mina recept här på bloggen. Jag har tro det eller ej inte startat min vecka med en budapestbakelse utan denna är från...håll i hatten...påskas. Så det är väl hög tid att få ut receptet till er. Innan det är påsk igen!  
 
Jag är egentligen ingen budabestbakelsetjej utan (såklart!) en prinsesstårtetjej. Men de är så rackarns tjusiga med sin chokladrippel och de där gula små konserverade mandarinerna! Och äcklig är ju synd att påstå att den är...det är ju ändå tårta!
 
 
Budapestbakelse
 
150g hasselnötter - malen
6st äggvitor
4dl socker
1/2dl marsanpulver för kokning
1/2dl maizena majsstärkelse
 
Vispa äggvitorna till skum. Häll i socker under tiden och vispa till en fast och blank maräng. 
 
Blanda nötter, marsanpulver och maizena. Vänd ner i blandningen i marängsmeten. 
 
Bred ut eller spritsa marängen på ett bakplåtspapper på en plåt. (30x35cm)
 
Grädda mitt i ugnen på 175grader i ca 20minuter.
 
Låt svalna och vänd sedan upp marängen på ett annat bakplåtspapper. Dra försiktigt bort det gamla papperet.
 
3dl grädde - vispad
1 burk konserverade mandarinklyftor (300g)
 
Bred grädden över marängen och fördela över mandarinklyftorna. Låt vila 5 minuter och rulla sedan ihop till en rulltårta.
 
Sikta över florsocker och smält choklad. Skär i lagom stora bitar innan servering.  
 
Bakelse - budapestbakelse - festligt