Första gissningen & Skrytbröd

Å så kul det var att läsa er gissningar på datum för leverans utav twinsen. Första gissningen är faktiskt idag och det är inte mindre än min egen gissning sedan länge. Eller gissning och gissning, snarare ett önsketänkande! Men just idag så har vi en krasslig liten fröken här hemma så tyvärr bebisar, ni får ligga kvar en stund till. Annicas eller Malins gissningar tycker jag låter toppen! Välkomna då!  
 
31 oktober - Min gissning 
4 november - Annica
5 november - Mirre
8 november - Malin
14 november - Tvillingarnas mormor, Sanya
18 november - Sebastian aka. pappan, Birgit
20 november - Julia
 
Nu beställde mini lite mer äppeljuice, så jag ska vagga ut i köket och utföra ordern. Men ni går inte lottlösa ni heller. För här kommer ett recept på aprikosbröd som bakas i långpanna. Det här brödet blir så fluffigt, smakrikt och saftigt att man under minst en veckas tid går runt stolt som en tupp och skryter om brödet braighet. Irriterande för er omgivningen men detta brödet är helt klart värt det!     
 
 
Aprikosbröd i långpanna 

1paket (50g) jäst
5dl mjölk 37grader
2msk honung, sirap eller socker
1msk salt
1dl linfrön
1/2dl torkade aprikoser klippta i mindre bitar
4,5dl rågsikt
ca 7dl vetemjöl special
 
Smula jästen i en bunke och rör sedan ut den i den fingervarma mjölken. Tillsätt honung, salt, frön, aprikoser, rågsikt och det mesta utav mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg som släpper från bunkens kanter.
 
Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 minuter. 
 
Tryck ut degen i en långpanna klädd med bakplåtspapper. Skär sedan brödet i fyrkanter med hjälp utav en degskrapa.  
 
Låt jäsa övertäckt i ca 30 minuter.  
 
Grädda brödet i nedre delen utav ugnen på 225grader i 15-20 minuter. 
 
Låt brödet svalna på galler. 
Bröd - aprikosbröd i långpanna - gravid - långpanna - långpannebröd - tvillingar
Mirre

Ohh så gott och oj oj 5 nov kommer de minsann =D

Svar: Det hade varit toppen men de ligger fortfarande kvar och guppar. Suck!
Emmelie

birgitmaria

Jag håller på den 18:e november, då är nämligen min minsting född!
Aprikosbröd låter gott, iaf för mig som vuxen, min tonåring skulle peta bort varenda aprikosbit... (japp, vi har lyckats i vår uppfostran....)

Svar: Hahaha, det som är så sött och gott. Men det är ju knasigt när man petar bort russin ur lussebullarna också! :-)
Emmelie