Ironi & Fredagspaj

Jag må ha haft det ena bekymret efter det andra när jag var gravid med mini men jag hade inte en enda sammandragning eller antydan på förlossningskänning innan igångsättningen där någonstanns i v 43. Hyffsat värdelöst! Denna graviditeten kommer med största sannolikhet sluta med ett kejsarsnitt pga. sätesbjudning på tvilling 1. Då minsann har jag sånna smärtor att jag vissa stunder tror de ska förlösas här och nu. Är inte det enda positiva med ett kejsarsnitt att man inte ska behöva genomlida den där förbenade förlossningssmärtan!? Låt oss ta en sekund och njuta av den ironin... #thestoryofmylife
 
I crock-poten, jag kallar honom Gunnar, ligger just nu en stek och steker till sig inför kvällens fredagsmiddag till herren i huset. Till mamman blir det linssoppa med gröna linser och potatis och Signe tar lite utav allt och ger sedan hälften till katterna.  
 
Vad äter ni ikväll?
 
Matpaj en väldigt trevlig fredagsmiddag och denna grönsakspaj med keso är min favorit just nu. Jag brukar göra två när jag ändå håller på. Inte för att vi nödvändigtvis äter upp två pajer på 2,5 person utan för att få fylla frysen till bredden utav mumsiga pajrester att ha vid krisluncher. 
 
 
Grönsakspaj med keso
 
2dl mjöl
1dl grahamsmjöl
100g flytande smör
2-3msk vatten
 
Arbeta ihop mjöl, graham, smör och vatten till en deg. Klä en pajform med höga kanter med degen och ställ kallt i minst 1 timme. Förgrädda pajskalet på 200 grader i 10 minuter.
 
blandade grönsaker, t.ex. broccoli, zucchini, paprika, purjolök
4 ägg
2dl mjölk
250g keso
2dl riven ost (gärna västerbotten)
salt & peppar
 
Fyll det förgräddade pajskalet med grönsakerna. Vispa ihop ägg, mjölk, keso och ost. Smaksätt med salt och peppar. Häll stanningen över grönsakerna. Grädda mitt i ugnen på 200grader i 30-40minuter.
 
Servera pajen tillsammans med en stor sallad.     
 
Keso - Matpaj - Vegetariskt - fredagsmys - grönsakspaj med keso
ajlimullersandvik.blogg.se

Älskar paj, åt broccolipaj i måndags och tisdags och jag gör dem alltid i små folieformer :D Det är så härligt att plocka fram ur frysen.

Svar: Jaaa, så gott och smidigt att ha hemma!! :-D
Emmelie

BP

Vi kör hamburgare

Svar: Inte dumt! :-D
Emmelie

Mirre

Min sambo gillar ej broccoli, men jag skulle gilla det, =D

Vår tös låg i säte, så jag snitttades

Svar: Haha, verkar vara en killgrej att inte gilla broccoli! Å, ska in och så om jag kan hitta förlossningsberättelse på din blogg!
Emmelie

Mamma Malin

Mm, så gott med långkok! Det får vi nog satsa på imorgon :)

Svar: Långkok är toppen såhär års! Mums!
Emmelie

birgitmaria

Trots dina "krämpor" så är du som vanligt vansinnigt rolig :-) Du borde skriva krönikor i nån tidning!

Svar: Haha, sötaste du!! <3
Emmelie