14 dagar kvar & Det bästa v.s det värsta

Medan jag skriver julkort, kokar knäck och tänder ljus nummer två i staken får ni en lista över Mildarabarbers bästa och sämsta, kategori jul. 
 
 
Julmat
 
+ Det absolut bästa jag vet är lussebullar men jag antar att det är debatterbart hurvida det är mat så istället säger jag Affes rödkål. Förra året ammade jag inte vilket innebär att jag har ett års rödkålsätande att ta igen. Rödkålen här kommer jag!  
- Det här med syltor och andra knasiga kalla köttsaker är inte min grej. Ni vet pastej, rullsylta och tjaft. Blä. 
 
 
Juldryck
 
+ Jag gillar ju verkligen det här med glögg, mandel och massor utav russin. Jag brukar tjuvstarta i oktober okej maj.  
- Det går väl knappast påstå att jag avskyr varm choklad men det är inget jag väljer att dricka. Under tvång javisst men annars inte. 

Julmusik

 
+ My perfect christmas - Nova Miller, förra årets mest spelade jullåt och även detta. Varannan jullåt blir denna. Knappt tjatigt alls men det är så jag gillar det. Det ger ljuv julestämmning. 
- O helga natt - jag klarar mitt liv utan den.

Julfilmer
 
+ A christmas prince (Netflix) . Detta är årets julfilmssläpp på Netflix. En riktig kärleksmysig tjejfilm som gör att man smsar sin sambo arg som ett bi över att sambon inte är 1. någon prins 2. inte har en vit häst och 3 du bor ju inte ens i ett slott! Pff. 
- A dogwalker´s christmas tale (Netflix) - Det finns egentligen inget bra att säga om denna film. Möjligtvis att hundarna var söta men alltså knappt det.
 
 
Julgodis
 
+ Affes nougatrulle och Mias Julgott, som att behöva välja sitt favoritbarn. Det går inte! 
- Helt vanlig knäck utan några krussiduller...som en gran utan ljus. Tråkigt. 
 

Juldoft
 
+ Nybakade lussebullar. Alltså, lägga av! Det bästa en liten näsa någonsin kan sniffa på. 
- Jag älskar hyacinter fram tills dess att de slår ut och börjar dofta. Överlag har jar svårt för blommiga dofter som tränger in i hjärnan och ger huvudvärk i flera veckor. 
 
Julpynt
 
+ Julgranen är julens kung. Den stora granen, granriskransen, den lilla rumsgranen och de plastiga smågranarna på barnens rum. Jag älskar var enda en! 
- Pepparkakshus, jag hatar pepparkakshus. Och vart eviga år tvingas jag ställa fram ett "hus" (ruckel passar bättre) som herren i huset och Signe knåpat ihop. Varje år kliar det i hela mig när detta "mästerverk" får huvudplatsen i huset. Mmm, jääättefiiint ni gjoooort...wooow..duuuuktiga ni är... och så tänker man va f*n ska det här föreställa?! 

Julkalendrar
 
+ Alla älskar vi väl Sunes Jul!
- Den där kalendern då de var utomlands som jag efter lite googlande fått fram hette Piratskattens hemlighet tyckte jag inte var någon höjdare. Jag är inte heller superförtjust i årets variant... 
 
 
Julmys
 
+ Det bästa som finns är att sitta uppkurad i soffan med tända ljus och stakar. Det är dagen innan julafton, granen är klädd, uppesittarkvällen rullar på tvn i bakgrunden och sista sattsen kola kokas. Stunder som dessa vill man spara på burk!
- Att baka med barn. No comments needed.
 
 
Julläsning
 
+ Per Mobergs - Moberg firar jul. Det är inte nödvändigtvis recepten utan bilderna och sättet han skriver. Jag tröttnar aldrig!
- Reklammejl, kommer det inte helt onödigt mycket reklam i inboxen såhär års?! Har du köpt julklapparna?! Vi har REA! Skynda dig, julen är snart här! Okej, jag fattar...   
 
 
Nu vill jag höra er bästa och sämsta! 
 
jul - lista - personligt