Fastvuxen & Söta saker

Undra hur många timmar, dygn jag spenderat på golvet sedan minstingarna kom till jorden. För här sitter jag åter igen bredvid deras lilla gym tillsammans med färgglada kossor och leende blommor. Tvillingarna? Nä, de la jag precis för en lunch vila men själv verkar jag vara fastvuxen på golvet på obestämd framtid.
 
Det var länge sedan jag bjussade på ett kokboktips så dagen till ära vill jag lyfta fram boken "Söta saker - Småkakor" av Therésia Franklin. Den första boken utav tre i hennes nyaste bokserie. En liten nätt bok, pärm till pärm fullproppad med inte helt oväntat småkakor. Klassiker trängs tillsammans med nymoderniteter och amerikanska monstercookies. Jag testbakade en utav de amerikanska läckerbitarna, Peanut butter cookies. Gillar man jordnötter blir detta en fullträff! Småsega, jordnöttiga och försvinnande goda.   
 
 
Peanut butter cookies
 
ca 20st
 
100g rumsvarmt smör
1dl jordnötssmör
1dl strösocker
1dl farinsocker
1 ägg
2,5dl vetemjöl
0,5tsk bikarbonat
0,5tsk bakpulver
1krm salt
 
Rör samman smör, jordnötssmör, strösocker och farinsocker till en fluffig smet. Rör ner ägget. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt och rör ner blandningen i smeten. Forma degen till små bollar och ställ ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda kakorna mitt i ugnen på 200grader i ca 10minuter. 
 
cookies - jordnötssmör - kokbok - kokböcker - peanut butter cookies - småkakor
Mirre - Sweetwords

Småkakor har jag så inspirerande charmig bok

Svar: Visst är den! :-D
Emmelie