Nyårslöfte & Nyårsrester

Nu har vi fått känna på det nya året ett par dagar och i ärlighetens namn känns det ganska exakt som det förra såhär lång. Lika lite sömn, samma skrikhuvudvärk och samma samma. Men det där kan ju ändras, det är ju några dagar kvar på det nya året..
 
Jag brukar inte haka på den här nyårslöftesgrejen men i år ska jag försöka att bli bättre på att använda upp de rester som alltid finns i kylskåpet. Ett vinnande löfte för såväl miljön som för den lilla föräldrarpenningsplånboken. Som vanligt när det gäller nyårslöften går jag ut hårt och tog tillvara på ett burk med överblivet potatismos som stod ensam kvar i kylskåpet efter nyårsmiddagen. Ett tråkiga moset blev goda potatisplättar som serverades tillsammans med stekt bacon och lingon.
 
Jag lägger till och med in en ny kategori här på bloggen "Rester". Det där med nyårslöften brukar ju dala i slutet av januari typ så vi får väl se hur välanvänd den kategorin blir...    
 
 
Potatisplättar
 
4port. 
 
500g kallt potatismos
1dl mjöl
2st ägg
2dl mjölk
salt&peppar
 
Blanda ihop alla ingredienser till en smet. Enklast är det att röra ut moset med äggen och en skvätt mjölk först! Stek små plättar i smör på medelvärme tills de fått fin färg.
 
Servera plättarna tillsammans med stekt bacon, lingonsylt och någon krispig grönsak. 
 
bacon - billigt - lingon - plättar - potatis - potatisplättar - rester - vardagsmat
Mamma Malin

Det tycker jag var ett bra löfte. Hoppas det håller hela året :)

Svar: Hihi, so far so good!
Emmelie