Supermamma & Pärlsockerströsslare

Vardagen är tillbaka och mannen i huset har till sin stora glädje äntligen fått återgå till arbetet efter nästan 2 månader hemma tillsammans med mig, mini och twinsen. Jag har aldrig sett någon komma iväg till arbetet så snabbt som herren i huset denna tidiga morgon! Här hemma har vi överlevt halva dagen tillsammans utan tårar från verken stora eller små. Diskmaskinen är inplockad, tvättkorgen vikt, alla påklädda och lunch och frukost lagad och uppäten (ljummen och inte kall!). Crock-poten Gunnar tar hand om middagen så den vet jag kommer hamna på bordet ikväll den också. Många dagar känner jag mig som världens sämsta mamma när armar inte räcker till för att trösta ledsna barn, tiden inte finns för att underhålla och tröttheten får humöret att svaja men idag är jag faktiskt en supermamma! Mamman-Barnen 1-0!
 
Foto: Sebastian Karlsson
 
Signe älskar att vara med och baka, framförallt för att få provsmaka degen. Sen är hon en rackare på att strössla pärlsocker så pärlsocker är en genomgående trend i vår bakning. Chokladsnittar med pärlsocker passar henne därför som handen i handsken. Dessutom älskar både mamman och pappan att mumsa i sig detta till kvällsteet.    
 
 
Chokladsnittar

ca25st

200g mjukt smör
2,5dl socker
5dl mjöl
5msk kakao
1tsk bakpulver
1msk vaniljsocker
1 ägg
 
Rör ihop smör och socker vitt och pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta snabbt ihop till en deg. 
 
Dela degen i 4 bitar och rulla ut varje bit till en längd. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. 
 
Platta till längderna lätt och pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. 
 
Grädda mitt i ugnen på 180grader i ca 12minuter. 
 
Skär de varma längderna till snittar. Låt kallna på plåten. 
 
chokladsnittar - småkakor