Dårhus & Utslitna öron

Klockan slår 12.00 hemma i lilla huset och det är dags för hela högen att äta lunch. På min vänstra sida sitter katten och skriker i köksfönstret då hon får vara ute tre sekunder själv medan vi äter mat för att undvika tjuvaktigheter. Framför mig sitter storasyster "mamma, mamma, mamma, mamma, mamma..." och på min högra sida ligger Sally och vrålar då hon kom på att hon var hungrig men att det var Konrads tur för mat. Där i mitten sitter jag med tutten i vädret och funderar på vad det är för dårhus jag hamnat i.
 
I helgen var jag redo att packa undan alla vinterkläder för denna gång. Tur i oturen hade barnen andra planer för någon värme att tala blev det inte denna veckan. Efter att svurit och muttrat högt över att ännu en gång behöva promenera hem från förskolan i ösregn känns grillmiddagar och utefikor långt borta. Nä, det är fortfarande soppväder! Det kan hända att denna kycklingsoppa inte ser mycket ut för världen men jösses så god den är. Min stora favorit denna vintern. Värmer frusenhet, lenar förkylda halsar men bedövar tyvärr inte utslitna öron. Men man kan inte få allt..      
 
 
Kycklingsoppa med gnocci
 
1 stor kycklingfilé - i bitar
1 liten gul lök - hackad
2 stjälkar selleri - i små tärningar
3 morötter - i små tärningar
1/2dl smör
1/2dl mjöl
12dl kycklingfond
1dl grädde
2dl mjölk
italiensk salladskrydda, salt och peppar
1 paket gnocci
ev. en näve färsk spenat
 
Fräs kyckling, lök, selleri och morötter i smöret. Tillsätt mjölet och fräs ytterligare någon minut. Häll i fond, grädde, mjölk och kryddor. Låt soppan sjuda i 40-60minuter. Häll i gnoccin och koka enligt anvisningar på paketet. Ha ev. i en näve färsk spenat samtidigt. Smaka av med salt och peppar. 
 
Kyckling - gnocci - kycklingsoppa med gnocci - soppa
Mirre

Kycklingsoppa lär riktigt got och hehe ja det kan nog bli lite kaosartat emellanåt, förstår det blir lite andas ut varning då det är tyst