Morgongröt & Smakbox

Jag är en förutsägbar person, som en uppsnurrad docka gör jag samma sak dag in och dag ut. Efter amning och påklädning är det dags för dagens höjdpunkt, grötfrukosten (och nästa gång man tittar på klockan är det kvällen).  
 
 
Den här månaden blev jag med smakbox! En prenumerationstjänst där en ny box fullproppad med spännande matprodukter dyker upp i brevlådan varannan månad. (koden: c6bjst ger dig 10% rabatt på din första smakbox) En prenumeration helt i min smak (och Signes som synes) och som denna månad var fylld med allt från jordnötssmör till just gröt vilket självklart fångade mitt intresse direkt.
 
"Skördegröt läckra frön och havre" från Fazer är som namnet lovar, en havregrynsgröt med frön. Inte alls otrevligt med lite frön i sin gröt och bra om latmasken slår in och man inte orkar ta fram egna frön och slänga i grötkoket.  
 
 
Nu vill jag inte tuta min egen tuta men alltså tuuut tuuuut! Jag vill här med utnämna mig själv till grötkokarexpert. Efter många lass lagad gröt till min lilla familj har jag nu fått den perfekt. Hemligheten ligger 50% i kokningen och 50% i vad man väljer att ha på sin gröt. 
 
När vi bjöd min knöslingbror på frukostgröt satt han en lång stund och inspekterade burken lingonsylt och undrade sedan om vi skulle äta köttbullar till frukost. Jag trodde att det var allmänt känt att lingonsylt och havregrynsgröt är en stående kombo. Eller äppelmos för den delen. Men min favorit är en hög färska blåbär, kokosflakes, en liten dutt sirap och en skvätt kall mjölk. Aaa, bästa starten på dagen! 
 
Vad toppar ni er gröt med?
 
 
Min bästa havregrynsgröt

1 port.

1dl havregryn
1dl mjölk
1,5dl vatten
1 nypa salt
 
Blanda alla ingredienser i en liten kastrull och sjud gröten på medelvärme tills det får en härligt grötig konsistens, runt 5 minuter brukar det ta. 
 
Toppa gröten med valfri topping.  
 
fazer - gröt - havregryn - havregrynsgröt - nyheter - skördegröt - smakbox
Mirre - Sweetwords

Ohh spännande gröt

Svar: Jättegod :-D
Emmelie

birgitmaria

Äppelmos, hallonsylt, lingonsylt eller kanel och socker beroende på vilken gröt det är.

Svar: Låter precis som det brukar se ut här hemma!
Emmelie