Samma gamla & Fluffigaste rullen

La ni ett getöga på årets bokrea när den gick utav stapeln där i slutet utav februari? Jag som är kokboksbesatt älskar såklart detta happening och får alltid en påse eller två med mig hem. Årets rea var i mitt tycke inte lika vass som förra årets men några skatter fanns det även den här gången.
 
Denna pastelliga kokboksdröm fångade mitt intresse direkt och dess titel gör inte direkt att den lockar mindre, "Svenska kakor och desserter". Jag menar kakor OCH desserter, skriv upp mig på direkten!      
 
 
Problemet med denna typ utav böcker är att om man som jag äger mer än två kokböcker har sett det mesta i bokform. Det blir ofta samma gamla bondkaka, brysselkex och kokostopp bok in och bok ut. Och även om jag sett det mesta förr när det gäller denna bok lyckas den ändå fånga mitt intresse och inspirera med ljusa härliga bilder. Jag kände hur bakhjärtat njöt när jag satt uppkrupen i soffhörnet med mitt kvällste och en sekunds tystnad. Tystnaden lika underbar som boken. 
 
Jag testbakade ett recept på rulltårta smaksatt med kanel och fylld med äppelmos. Aldrig har min mun fått uppleva en så fluffig rulltårta! Galet läcker! Utesluter ni kanelen får ni en standart rulltårta som ni sedan kan fylla med valfri sylt på det klassiska rulltårteviset. 
 
 
Äpple-kanelrulle

3st ägg
2dl socker
2msk kokande vatten
2dl vetemjöl
1,5msk potatismjöl
1,5tsk bakpulver
0,5tsk vaniljsocker
1,5tsk kanel
 
3dl äppelmos
 
Vispa ägg och socker vitt och luftigt. Häll i det kokande vattnet. Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggvispet. Rör varsamt ihop smeten och bred ut på en bakplåtspappersklädd långpanna, 30X40cm.
 
Grädda mitt i ugnen på 250grader i 5-7minuter.
 
Vänd upp på ett sockrat smörpapper. Dra försiktigt bort bakplåtspappret. Bred på äppelmoset och rulla ihop till en tight rulle med hjälp utav smörpappret. Låt vila i folie med skarven ner i ca 1 timme. Skär i skivor.
 
kanel - kokböcker - mjuk kaka - rulltårta - äppelmos - äpple-kanelrulle
Mirre - Sweetwords

Ohh mumm och vad trevlig bok minsann