Jordgubbscheesecake & En härlig vecka

Happy Friday!
 
Vilken härlig vecka jag och Signe har haft, bara massa lek och bus med vänner, både stora och små. Nåväl, ska jag vara helt ärlig var det mest mamman som stod för lek och bus medans Signe tog sig en tupplur eller fem. Hittills älskar jag livet som mammaledig. Helt klart det bästa arbete jag haft trotts dåliga arbetstider och kassa ergonomiska förutsättningar med många tunga lyft och illaluktande avfall.
 
Hur ska vi fira att det är fredag då? Självklart med en god dessert efter kvällens middag!
 
Jag satt och tänkte på just desserter när jag ammade här om dagen. Dels för att jag var hungrig och dels för att tv-dosan låg för långt bort. I vilket fall som helst så kom jag fram till att desserter är något som jag gör väldigt sällan.,, typ aldrig som en 15-åring skulle sagt. Vilket är konstigt då jag älskar sötsaker och dessert är ju den perfekta ursäkten att få i sig sitt dagliga sockerrus.
 
Denna jordgubbscheesecake bjöd vi på efter en grillmiddag för några veckor sedan. Ingen sötsliskig dessert utan mer åt det friska men krämiga hållet. Ingenting jag skulle bjuda på under ett barnkalas då den troligtvis passar den äldre publiken bättre med sin mäktiga och krämiga karaktär.
 
En liten bit räcker långt och låt gärna ett gäng färska söta jordgubbar göra dessert talltriken sällskap. En kopp kaffe och ska man vara riktigt riktigt fin i kanten en liten avec.   
  
 Krämig cheesecake med smak av jordgubbar
 
Jordgubbscheesecake

8 port.

Botten

250g digestivekex
100g smält smör
 
Mixa sönder kexen till smulor och blanda i det smälta smöret. Du ska få en smulig blandning som påminner om blöt sand. Tryck ut smulorna i botten av en form med löstagbara kanter. Grädda i 180grader i 5-10 minuter.
 
Fyllning 1

450g färskost
200g jordgubbar (frysta som tinat använde jag)
3 ägg
1dl strösocker
 
Blanda allt i en matberedare till en jämn massa. Häll över kexbotten och grädda sedan i nedre delen av ugnen, fortfarande på 180 grader i ca 25-30 minuter. 
 
Fyllning 2

3dl creme fraiche
3msk strösocker
1msk vaniljsocker
 
Blanda ihop och bred din kräm över på toppen av kakan. Grädda ytterligare 5 minuter.
 
Låt din cheesecake svalna och ställ sedan i kylen, gärna över natten. 
 
Servera med färska jordgubbar