Årets viktigaste dag!

Den 17 februari i år är det efter julafton årets absolut viktigaste dag. Den är så viktig att det enligt mig borde vara en helgdag och att glömma denna dagen är lite fruktansvärt som att glömma någons födelsedag. Självklart är det fettisdagen jag pratar om! Den enda tisdagen på året då det är helt okej att äta 5st semlor utan att någon får titta misstänksamt på dig. Hur kan man inte älska en sånn dag!?
 
Jag älskar till och med semlor så mycket detta blir mitt bidrag till Månadens sötsak - FAVORITER.  
 
 
Nu ska ni få receptet till himmelriket! De där andra recepten ni har på semelbullar kan ni ta och elda upp på en gång för bättre bullar än dessa hittar man inte. De innehåller inte mindre än 75(!)g jäst och en klick hjortronsalt. Detta gör bullarna fluffigare än fluffigast!
 
Kom hem till mig någon dag mellan januari och mars så kan jag garantera att ni hittar X-antal påsar av just dessa semelbullar i min frys. För här äter vi semlor alla dagar i veckan men den 17 februari förvandlas vi till semelmonster! Grrr grrr grr!
 
 
Världens bästa semlor

18-25st normalstora el. 40-100st minisemlor

75g jäst
3dl mjölk - 37grader
150g smör - rumsvarmt
1st ägg
1dl socker
1/2tsk salt
1msk kardemumma - nymortlad 
ca 11dl vetemjöl special
1/2tsk hjortronsalt
 
Pensling
1st ägg - uppvispat
 
Smula jästen i en bunke och rör ut den i den fingervarma mjölken. Tillsätt smör, ägg, socker, salt, kardemumma, hjortronsalt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg. 
 
Låt degen jäsa övertäckt ca 50minuter. 
 
Tag upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i bitar. Rulla bitarna till runda semelbullar. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. 
 
Låt bullarna jäsa ca 30 minuter. 
 
Pensla bullarna med uppvispat ägg. 
 
Grädda på 225-250grader ca 8 minuter för stora bullar och 4minuter för de minivarianten. 
 
Låt kallna!
 
Fyllning

mandelmassa
grädde
 
Riv mandelmassan och tillsätt sedan ovispad grädde tills du får en krämig fyllning. 
 
Skär av toppen på semelbullarna och gröp ur en del av innehållet så det bildas ett hål.
 
Fyll hålet med mandelmassan. 
 
Topping
 
vispad grädde
florsocker
 
Spritsa eller klicka ut vispad grädde över mandelmassan. 
 
Lägg på locket och pudra över florsocker. 
 
Semlor - fettisdagen
Isabell

Önskar jag också gillade semlor! :(
Gott ser de ut iaf! :D
Kram

Svar: Å, gillar du inte semlor, du kan få lite av mitt gillade så kanske det blir lite mer måttligt ;-)
Emmelie

Life of Johanna

Här jobbar jag på bli av med suget på semlor så kommer jag in här och blir ännu mer sugen

Svar: Hihi, sorry. <3
Emmelie

Ninni - Vimsiga mamman

Jäklar ja det är ju dags för det! Tack för påminnelsen :D

Svar: Eller hur, icke att förglömma :-D
Emmelie

Lilla Malin

Haha, själv är jag inget fan av semlor. Jag tycker inte om grädde och inte mandelmassa så själva grejen med semla försvinner lite. Det funkar att äta någon med vaniljfyllning men det är ju ändå inte riktigt samma sak ;)

SV: Jo, vi hade en termometer i vattnet och hade runt 37 grader helt tiden. BVC-sköterskan sa dock att de ofta tyckte det var för kallt så igår höjde vi värmen lite och det kanske blev lite bättre.

Svar: HAHAHA, ja då försvinner helt klart själva principen med semla ;-)
Emmelie

coffeeandcupcake.blogg.se

Så gott med semlor :)

Svar: Semlor är supersmarrigt :-D
Emmelie

Jen

Gud va gott!!! :D

Svar: Eller hur :-D
Emmelie

Malin Thorell [ PINKPIERCING ]

Va, äre semlsedagen idag? :o

Svar: Nej nej, 17 feb så ingen fara på torpet ännu :-)
Emmelie

Katta

Gott!

Svar: Eller hur! :-D
Emmelie

Amanda Jona [SPONTAN]

Ska helt klart spara detta recept till fettisdagen, brukar nämligen inte tycka om semlor men måste ju testa dessa! :)

Svar: Semlor känns verkligen som något man antingen älskar eller hatar. Själv ska jag hugga in på semla nummer två idag så jag tillhör helt klart kategori nummer ett ;-)
Emmelie

Sofie

Åh så gott!

Svar: Eller hur, visst är semlor det bästa :-D
Emmelie