Som hjulet & Handen i påsen

Nu för tiden är jag redo för fredag redan på tisdag förmiddag (okej, måndag lunch) så resten utav veckan är ett långt upplopp mot den efterlängtade fredagen, som innebär två dagar med lite avlastning här hemma. Så, ÄNTLIGEN FREDAG!  
 
Planerna för fredagkvällen är som i vanligt fredagsanda att somna med handen i chipspåsen framför Let´s dance. Alldeles precis lagom arbetsamt om ni frågar mig. Lättsaltade potatischips ska det vara men för ett par helger var vi helgalna och varierade oss med dessa Linschips, en nyhet från Estrella. Glatt ovetande om detta nya påfund smaskade den annars skeptiska herren i huset i sig sitt fredagssnacks. Tummen upp från oss! 
 
 
Min nya favorit råvara är kycklingfärs. Säkert inget nytt i kundvagnen för många av oss men för mig som just precis lärt mig att äta kyckling igen efter många års avståndstagande är detta ungefär som att man uppfunnit hjulet på nytt. Färsen går att byta ut mot din vanliga färs i soppor, såser eller som i detta fall köttbullarna som nu byter namn till kycklingbullar. Så galet goda med sin milda kycklingsmak och syrliga citron. Ny familjefavorit!
 
 
Kycklingbiffar

0,5dl ströbröd
0,5dl mjölk
500g kycklingfärs
1 ägg
salt, peppar
0,5dl klippt persilja
 
Blanda ihop ströbröd och mjölk, låt svälla i ca 5 minuter. Blanda ihop med de övriga ingredienserna till en jämn köttbullesmet. Forma till små biffar och stek i smör tills de nästan är genomstekta. Ta ur pannan. 
 
1dl vatten
1 kycklingbuljong
2dl creme fraiche
2dl grädde
citronpeppar, salt och peppar
1/2 citron - saften
 
Häll i vattnet i samma stekpanna du stekte biffarna i för att dra ut alla smaker. I med buljong, creme fraiche, grädde, kryddor och citronsaft. Lägg tillbaka biffarna och låt dom puttra i såsen tills dom är helt genomstekta. 
 
Servera biffarna tillsammans med kokt potatis, broccoli och en klick gelé. 
 
Citron - Kyckling - chips - fredagsmys - kycklingbullar - kycklingfärs - linschips - nyheter - smakbox
Harriet Larsson

Bra värt att pröva .Kram

birgitmaria

Linschips- kanske värt att prova. Kycklingfärs är jag inte så förtjust i , det blir sällan som jag tror det ska smaka.