Potatistarm & Pratande magar

Jag passar på att slå ner baken ett par sekunder medan det fortfarande hörs glädjetjut från storasysters rum där hela ligan just nu håller till. Något säger mig att det bara är en tidsfråga innan de minsta upptäcker mig och kommer dundrande för att röja runt under köksbordet och dunka de små huvuderna i stolskanterna...och så blir det ett jäkla liv...varje dag samma visa...
 
Jag ska strax sätta igång med kvällsmaten men först ska jag svepa koppen med kallt kaffe. Jag känner hur det suger till i den bakade potatistarmen. Tyvärr för tarmen är det inte dagens kvällsmat men kanske er? Här har ni ett spännande recept på bakade potatishalvor fyllda med bacon och annat gott. Kanske ikväll eller varför inte som fredagsmys.
 
Nu har Konrad sett mig, Signe står och tjatar något om pärlor eller om det är puzzel samt att hennes magen tydligen säger att den är hungrig. Bäst att sätta igång igen!  
 
 
Baconfyllda potatishalvor
 
4st bakpotatisar
1/2 liten purjolök - strimlad
1 paket bacon - i tärningar
1dl creme fraiche paprika/chili
ca 5dl riven ost
salt & peppar
 
Tvätta potatisen och baka sedan mitt i ugnen på 200grader i ca 1timme eller tills potatisen är mjuk. Låt svalna något. Dela potatisarna på mitten och gröp ur innankråmet. 
 
Stek undertiden bacon och purjolök. Tillsätt creme fraichen, hälften av den rivna osten, inankråmet från potatisarna och smaka av med salt och peppar.
 
Fyll potatisskalen med fyllningen. Gratinera långt upp i ugnen under grillfunktionen på ca 225grader i 10minuter eller tills potatishalvorna fått fin färg.
 
Servera tillsammans med en god sallad.
 
bacon - bakade potatishalvor - fredagsmys - potatis
Harriet%20Larsson

Ser jätte gott ut mums måste pröva

birgitmaria

Bakad potatis - det var längesen!