Onsdagsfika & timmar på förlossningen

Tisdag och onsdag har varit en enda lång väntan på förlossningen med ett CTG på min lilla prydliga magen, som den söta barnmorskan på förlossningen så fint sa. Det hela började med ett helt vanligt besök hos MVC men lilla Kräftan var på ett rackarns humör och vägrade lugna ner sig (vi kommer ha att göra!) vilket resulterade i på tok för höga och ojämna hjärtslag. Efter två timmar blev vi skickade till förlossningen för vidare observation. Efter ännu flera timmar med CTG & ultraljud fick vi okej på att åka hem men återkomma för nytt CTG idag. Så idag upprepade vi samma visa med 2 timmar CTG och 2 timmar väntan på ett ultraljud. Tack och lov såg allt bra ut idag!
 
Tyvärr fick jag även veta att det endast är 25% chans att förlossningen kommer starta på egen hand. Jättejättetråkigt då en igångsättning är det sista jag önskat efter denna jobbiga graviditet. För att inte deppa ihop helt, det är ändå några dagar kvar, så lyxade vi till det med sushi och så köpte vi med oss lite godsaker hem. Sebastian valde morotskaka och jag tog någon rosa liten kakaktig sak. Det är ändå en bra onsdag! För trotts att jag är ett nervöst vrak och har haft X antal psykbryt så är det viktigaste att vår lilla Kräftan mår bra. Det lilla livet såg väldigt nöjd ut där inne i magen och låg och vinkade åt oss på ultraljuden. Nopp, inga som helst planer på att flytta ut trotts att jag lämnat in vräkningspapper. <3  
            
Lyxfika på en onsdag

Även om det känns lyxigt att köpa godsaker på konditori så är det ju minst lika gott (om inte godare) med hembakat. Vad sägs om att testa spröda drömmar med smak av polkagris till teet ikväll? Klassiker med en twist.   
 
Drömmar med smak av polkagris

Polkadrömmar

ca 50st

100g rumsvarmt smör
3dl strösocker
2tsk vaniljsocker
1dl olja utan smak, typ rapsolja 
1tsk hjortronssalt
4dl vetemjöl
1dl krossade polkagrisar
 
Dags att börja baka! Steg ett, vispa smör, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. Tillsätt oljan och sikta därefter ner hjortronssalt och vetemjöl. Blanda i dina krossade polkagrisar (jag har ingen mortel(!!) så jag körde mina fort i mixern). Blanda snabbt samman allt till en smidig deg.
 
Rulla din deg till ca 50 små bollar och lägg dom på bakplåtsklädda plåtar. Kakorna flyter ut under gräddning så lägg dom inte för tätt! 
 
Grädda mitt i ugnen, 150grader ca 25 minuter. Låt kakorna svalna på plåten innan du flyttar dom! 
 
 
sara

Ja super spännande med huset! Kan säga att det blev så bra när vi knackade fram murstocken så det tycker jag verkligen att ni också ska göra! :)

Mums vad gott med polkadrömmar! :)

Svar: Va kul att ni blev nöjda! Det får bli ett av höstens projekt för oss :-D
Emmelie

Mikaelas tårtor och bakverk

Åh vad spännande att den lille tittar ut snart!

Svar: Ja snart snart snart hoppas vi :-D
Emmelie

Elin

Hej. Fick du ha CTG på i flera timmar? Det fick jag o plus att dom kollade det med jämna mellanrum under dygnet. Och flera ggr under dom följande två dagarna. Nu är jag så orolig att detta kan ha skadat barnet.

Svar: Japp. jag låg med CTG under ett par timmar. Lilla Signe är världens piggaste lilla tjej så att det skulle vara fara för barnet har jag svårt att tro. Läkarna brukar ha koll på sina grejer :-)
Emmelie