Lillaräkan

Tisdagsfisken denna veckan är något ruksigt gott, nämligen räktoast! Jajaja, räkor är ingen fisk men de gillar och bada och är slemmiga så då räknas de till tisdagsfisken tycker jag. Dessutom älskar jag verkligen detta och måste dela med mig av receptet.
 
Brukar ni äta förrätt? Eller föredrar ni efterrätt? Eller båda delarna? Att jag är en riktig dessert tjej har vi redan konstaterat men när vi ska lyxa riktigt ordentligt blir det förrätt. Händer väl sisådär två gånger om året... Jag vill inte riskera att inte orka efterrätten!
 
Detta är i alla fall en perfekt liten förrätt och genom att steka brödet i massa smör blir det hela bra mycket roligare än en gammal torr  skagentoast. Det händer även att vi äter detta en vardagskväll när vi inte är superhungriga men ändå småsugna. Då slänger jag på ett skivat ägg på toasten också så blir det matigare.
 
Jag tycker räkröran ska vara syrlig, så snåla inte med citronsaften eller dillen heller för den delen. Ä, snåla inte med nått utan ha i massa räkor också! Och hade jag inte ammat så hade jag haft med finhackad röd lök i röran men för att undvika en sömnlös natt med en ledsen bebis så hoppar vi detta denna gången. 
 
 Lyx
 
Smörstekt räktoast

4st

1 liten burk handskalade räkor
1 burk creme fraiche 
2-3msk majonäs
ev. fint hackad röd lök
dill
citronsaft
salt&peppar
 
Blanda ihop till en röra men spara lite räkor som dekoration. 
 
4st skivor långfranska
ruccola
räkor
rödlök - skivad
Citronskivor
röd rom
 
Tryck ut runda brödskivor med hjälp av ett glas. Stek sedan brödet i rikligt med smör. Lägg brödskivorna på tallrikar och lägg på generöst med ruccola. Klicka på räkröran och toppa röran med de sparade räkorna. Garnera hela härligheten med rom, röd lök och en citronskiva.
 
emiza

gott

Svar: Supersmarrigt :-)
Emmelie

Liborius

åh vad gott:D

Svar: Verkligen en favorit här hemma :-)
Emmelie

Mirjam Wallmark

Lät gott! Hoppas att du får en bra dag :) kram

Svar: Väldigt smaskigt. Har haft en härlig dag med långpromenad i fina värdet och glad bebis :-)
Emmelie

ami

Åh så kul, lät fasiken så gott!

Svar: Det är verkligen gott. Kan rekommendera det en kväll när man vill lyxa till det lite :-)
Emmelie

Maria

ser gott ut :)

Svar: Mycket gottigt :-)
Emmelie

MATILDA

mums så gott =)

Svar: Helt klart :-D
Emmelie

emiza

sv: japp :)

ha det bra dag