Luften är fri!

Ja, är det inte den ena så är det den andra som håller mig vaken på nätterna...
 
Igår kväll ligger en stycket uttråkad man på 1,90cm bredvid mig och viftar händerna framför mitt ansikte när jag ska sova. "- Luften är fri! Luften är fri!"   
 
Nästan lika viktig som luften, är soppan vintertid! Eftersom sömntimmarna just nu kan räknas på en hand är allt som går fort med minsta möjliga ansträngning helt i min smak. Linssoppa är bästa snabbmaten man kan tänka sig och när man lägger din i soppskålen blir den fantatisk.
 
Låt er nu inte luras av ordet linssoppa. Den här soppan är så god att till och med herren i huset tappade hakan. Linser OCH vegetarsik, hur är det möjligt att den är så god utbrister han?!  
 
 
Linssoppa

4port.

1st gul lök - finhackad
1st morot - grovt riven
3msk tomatpure
1dl röda linser
1paket krossad tomat
7dl vatten
2-3msk grönsaksfond
1st citron - skal och saft
chiliflakes
salt & peppar
 
Fräs löken och moroten i en klick smör i en stor kastrull. Tillsätt tomatpure och linser och fräst tills du känner doften utav tomat, det brukar ta någon minut. 
 
Häll i krossad tomat, vatten och fond. Låt soppan koka i ca 15 minuter. 
 
Mixa toppan till önskad konsistens. 
 
Smaka av med salt, peppar, citron och chiliflakes. 
 
Vegetariskt - linssoppa - soppa - vardagsmat
Robex Lundgren

mums

Svar: Eller hur, soppa är alltid trevligt :-D
Emmelie

Sara Ekman

Mums med linser! Gjorde linsgryta häromveckan och igår linslasagne. Får göra denna soppa av de linser som är kvar!! :)

Svar: Linslasagne lät väldigt spännande! :-D
Emmelie

myawesomedays.blogg.se

Låter som en riktigt fräsh soppa. Mums

Svar: Det var det helt klart, citronskalet lyfter den till nya höjder :-D
Emmelie

wilma

Men va gott!

Svar: Eller hur :-D
Emmelie

Maria

haha charmig man du har :p

Svar: Haha, eller hur, sjukt charmig ;-)
Emmelie

Amanda CL

haha låter rätt irriterande att höra :P

Svar: Haha, ja han låg inte på plus den dagen ;-)
Emmelie

ɑ n n i k ɑ

Mumsigt :D

Svar: Yummie :-D
Emmelie

Henrietta Nylund

Det skulle jag vilja testa!

Svar: Det tycker jag, supergod :-D
Emmelie

Clin

Åhh så gott det där såg ut. Även om jag inte är speciellt glad för just linser.
Hoppas du får en underbar helg =)

Svar: Det smakar faktiskt inte så mycket linser, kan tycka att linser lätt bli lite grötigt men här är det smarrigt :-D
Emmelie

birgitmaria

Ha ha :-D Det är som när min man väcker mig och säger "jag kan inte sova" - gissa vem som somnar om först? Soppor är gott och perfekt vintermat!

Svar: Gaaah, män alltså! ;-)
Emmelie

Sara

Åh vilken ljuvlig soppa, ser så gott ut :)

Svar: Va kul att höra :-D <3
Emmelie