Sista timmarna & Barndom

Nu är det inte många timmar kvar på den sista dagen utav Vabruari. High five alla föräldrar, vi klarade det!
 
På tal om barn så satt jag och mindes tillbaka på lågstadies matbespisning. Jag hade turen och gå i en skola med väldigt bra skolmat men vissa rätter gör mer avtryck än andra. Det serverades ofta "kokt höna, ris och currysås". Det där med ris och curryssås älskar jag än idag! Att vispa ihop en currysås tar inte många minuter och är förvånandsvärt enkelt. Hönan fick göra plats för kycklingklubbor men annars är det precis som barndomens skolmiddagar... på ett bra sätt. 
 
Vilken är er skolmatsfavorit?
 
 
Currysås
 
3msk smör
1tsk curry
3msk mjöl
4,5dl mjölk
1st hönsbuljong
2tsk svartvinbärsgelé
salt&peppar
 
Smält smöret och fräs curryn någon minut. Tillsätt mjölet och vispa ihop till en slät redning. 
 
Vispa i mjölken. Tillsätt hönsbuljongen och gelén. Låt såsen puttra några minuter.
 
Smaka av med salt och peppar.
 
Servera currysåsen tillsammans med kyckling och kokt ris.
 
Kyckling - curry - currysås - sås
Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Men åh vad gott :D

Svar: <3
Emmelie

Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Mums!

Jag hade egentligen också tur med skolmaten som barn. Fick dock fundera lite på favoriten men tror skolans köttfärssås och spagetti var favoriten. Den var alltid jättegod och det var stor glädje när den serverades med tillhörande salladsbuffé. Nu jobbar jag i skolan och det är inte alls så bra mat idag som när man själv var liten. Skillnaden är väl att nu ska allt lagas i storkök, och maten som borde vara anpassad för barn och pensionärer är nu anpassad i en blandning för båda och det blir inte helt lyckat alla gånger.

Svar: Det är nog så tyvärr. Dotterns förskola för samma mat som pensionärerna på hemmet bredvid. Kanske inte samma smaklökar i de gamla som de ungas munnar. Spagetti var en favorit hos mig också! :-D
Emmelie

Lis Mari

När jag gick i högstadiet gillade jag det allra mesta. Men bäst var nog kebabskavsgryta med ris och pitabröd :-) skolan jag jobbar i nu har egen kock som lagar på plats. Helt lyxigt!

Svar: Vilken spännande rätt och så lyxigt med egen kock!
Emmelie

Therese Bjärstig

Ja skönt att värsta sjukmånaden är över, men vi klarade oss peppar peppar rätt ok. Kyckling blev det här i går, en ungsbakad variant med philadelphiaost, mums! Ha en fin dag!

Svar: Va skönt att höra! <3
Emmelie

Fani

Ae jag tror jag smäller av lite nu, haha :| Grillad kyckling med currysås? Nu blev jag verkligen gaaalet sugen på det alltså, älskar det tillsammans, så jäkla gott!
Vattnas alltid lika mkt i munnen när man går in här, haha x)

Svar: Hihi, söta! <3
Emmelie

coffeeandcupcake.blogg.se

Så gott :)

Svar: <3
Emmelie

Elsa

Åh vad gott det ser ut! :)

Svar: :-)
Emmelie

Josse

Åh vad gott!

Svar: :-D
Emmelie