En regel & Preggolife

Det måste varit si sådär en miljard år sedan jag bakade bröd sist! Lagom till jäsning nummer två har ryggen gått av eller så ligger jag halvt avsvimmad på köksgolvet #preggolife. Det är helt enkelt inte den optimala sysselsättningen just nu men oj va jag saknar det. Att baka bröd är min favvosyssla i köket, både baka och att äta. 
 
Fyllda bröd är så smarrigt till soppan, buffén eller om man frågar mig, när som helst på dagen. Ingen tidpunkt är fel för en ostig och varm bit bröd. Fyller gör man såklart med det man gillar bäst. Varför inte salami, skinka, köttfärs eller olika ostsorter. Den enda regeln att följa är att fyllningen inte bör vara för blöt. Det blöter ner degen och gör slutresultaten till den degig och slemmig histora. Följer ni den gyllene regeln är ni på det torra och ni har ett läcker bröd att bjuda helgens gäster på.        
 
 
Fyllt soppbröd
 
1/2 paket jäst
6dl fingervarmt vatten (37grader)
5dl durumvetemjöl
ca 5dl vetemjöl special
1/2dl olivolja
1-2tsk flingsalt (beroende på hur salt din fyllning är)
 
Lös upp jästen i det fingervarma vattnet. Tillsätt olja, salt samt det mesta utav mjölet. Arbeta ihop till en smidig deg och låt jäsa i rumstemperatur under en bakduk i ca 30minuter. 
 
Arbeta ihop degen på ett lätt mjölat bakbord och kavla ut degen till en rektangel (20*40cm). Toppa degen med valfri fyllning. Denna gången valde jag fetaost, soltorkadtomat, riven ost och oliver. Rulla ihop degen till en längd. Lägg över längden med skarven nedåt på en bakplåtspappersklädd plåt och forma längden till ett runt bröd genom att fästa ändarna.
 
Låt brödet jäsa under barkduk i ca 20minuter.
 
Grädda brödet mitt i ugnen på 175grader i ca40-45minuter. 
Bröd - buffé - fyllt bröd
Marie

Ser supergott ut

Svar: <3
Emmelie

Eva Larsson

Verkar supergott. Skall genast testa. Tack för receptet.

Svar: Tack <3
Emmelie

FrökenTV, bloggen om tv och film

gott

Svar: <3
Emmelie

Inez

Mumma, vad gott det lät! :)

Svar: Tackar <3
Emmelie

Shanelle

Låter väldigt gott, måste testa!

Svar: <3
Emmelie