Fräsigt & Skolmatsal

I skolmatsalen på låg- och mellanstadiet serverades det allt som oftast på onsdagar en rätt som gick under namnet "Tjejernas fräsiga gryta". Vilka de fräsiga tjejerna är som fått namnge denna köttfärsrätt har jag ingen aning om men ett kul namn på en god rätt är det. Hur som haver, den fräsiga grytan är som en köttfärssås fast utan tomatkross och med en väldans massa grönsaker som med fördel serveras till ris. Jag påstår inte alls att detta är någon form utav orginalrecept från mina unga skoldagar men något såhär vill jag i alla fall minnas att det smakade när vi satt vid de små runda träborden där i matsalen en gång för mycket länge sedan...  
 
 
Tjejernas fräsiga gryta

1st gul lök
3st morötter
1st palsternacka
1/2 zucchini
1/4 litet vitkålshuvud
500g köttfärs - brynt
3msk mjöl
3msk tomatpuré
6dl buljong
salt och peppar
 
Skala och riv alla grönsaker och rotfrukter grovt. Fräs i smör i fem minuter. Tillsätt den brynta köttfärsen.
 
Pudra över mjöl och tomatpuré. Fräs ett par minuter.
 
Tillsätt buljong och låt puttra i ca 15minuter.
 
Smaka av med salt och peppar. 
 
Servera grytan tillsammans med ris.
  
Gryta - Köttfärs - ris - tjejernas fräsiga gryta - vardagsmat
Mirre

Oh smaskens / sweetwords.se

Svar: :-D
Emmelie

Therese Bjärstig

Vi hade något liknande, men då ingick även gröna ärtor :-)

Svar: Å spännande, kanske är en klassisk skolrätt? :-D
Emmelie

Alexandra

Då får du väl göra Åsas heta potatissoppa också! Nej men skolans gamla pyttipanna saknar jag!

Svar: Haha, åå den gamla godingen har jag helt glömt bort!!
Emmelie

birgitmaria

Alla recept med köttfärs tas tacksamt emot :-)

Svar: Köttfärs är fina grejer det! :-D
Emmelie