Värsta dagen & Aldrig igen

Då var den här igen, den värsta dagen i mitt liv. Dagen då jag får en ny mobiltelefon. Huvalingen! Den nya glänser, är supersnabb och fungerar. Nä, tacka vet jag gamla bettan! Det var bättre igår!  
 
 Gamla chokladpraliner får nytt liv i cookies
 
I början av januari lovade jag dyrt och heligt att under 2017 skulle matsvinnet minska i detta lilla hus och eftersom att årets första månad nu kommit till sitt slut tycker jag inte att det är mer än rätt att nu dela med mig utav lite svinnminskande tips. 
 
Av en stycket superstor bit kassler fick stora familjen inte mindre än 4 stycken olika middagar utan att slänge en enda smula dyrbar mat. 
 
Dag nummer ett blev det en kasslergratäng med ananas som serverades tillsammans med ris och en stekt zucchini som låg och skrotade i kylskåpet. 
 
 
Kasslergratäng med ananas
 
400g kassler i skivor
1 liten burk ananasringar (halverade)
2,5dl grädde
1dl chilisås
spat från anansburken
salta jordnötter
salt & peppar
 
Varva kasslerskivor och ananashalvor i en ugnsfastform. Blanda ihop grädde, chilisås, ananasspat, salt och peppar och slå äver kasslern. In i ugnen på 225grader i ca 20 minuter. Strö över salta jordnötter innan servering. 
 
 
 
Rätt nummer två blev en kasslersallad till lunch för mig och mini medan herren i huset åt gratängresterna. 
 
Dag nummer tre blev stekt kassler med ugnsrostad potatis, morötter och spenatstuvning. 
 
Sist men inte minst blev det en wok med risnudlar, wokgrönsaker och resterna utav kassler från lunchsalladen och de stekta kasslerskivorna. 
 
Nu vill vi nog aldrig med äta kassler igen...
 
Kassler - gratäng - kasslergratäng - kasslergratäng med ananas - rester
Mamma Malin

Se där ja, inte dåligt! Förstår dock att det kanske blev lite mycket kassler :D

Svar: Haha, ja tur att kassler är gott!
Emmelie

Mirre

Superbra att använda upp det man har hemma så man inte slänger så mycket, gott det såg ut.

Men nej det är ju roligt med ny telefon ;)

Svar: Men näää, vedervärdigt med ny telefon juuuu ;-)
Emmelie

Cissi

Skulle jag också behöva tänka på här hemma... glöms alltid bort mat som sen slängs...

Svar: Så lätt hänt!
Emmelie