22 dagar kvar & Grötens drottning

Alla familjer har sina egna jultraditioner. En av familjen cirkus jultraditioner är att varje 1a advent äta risgrynsgröt, eller som vi väljer att kalla det, tomtegröt. Det är inte helt otippat en storfavorit hos barnen här hemma. 
 
Vi har sedan en tid tillbaka insett att vi behöver lägga halva våra löner på ett separat sparkonto dedikerat: "mat till tonårsbarnen". För OM dessa individer kan äta oss ur huset nu när de är en skit höga vill jag inte ens tänka på hur det kommer bli om ett par år. Som ni förstår är det ingen mening för oss att laga en satts gröt utan jag tar fram stora grytan och gör minst dubbel. Jag har hört att man kan göra risgrynspudding eller frysa in resterna av överbliven gröt...jag väntar fortfarande på att den situationen ska dyka upp. 
 
(null)
 
Signe hugger in på sin tredje skål gröt med kanel, sirap och mjölk. Här har jag misslyckats i uppfostran men jag har två mindre versioner som precis som mig helst har saftsoppa på sin gröt. Skönt att man lyckades med två av tre barn i alla fall. 
 
Detta är inte första (eller sista) gången jag kokar gröt här hemma i stora huset. Genom åren har jag gjort traditionell gröt, kokat gröten i ugnen och även låtit vår CrockPot sköta jobbet. MEN detta vågar jag nog ändå påstå är det bästa receptet. Jag menar större delen av ingredienslistan består av grädde och smör. Det är ofta vägen till framgång.
 
Receptet är från Herr Morbergs julkokbok. Har ni inte denna hemma i samlingen så passa på att önska er av tomten! Jag har alla hans böcker och de är strålande hela högen. 
 
Orginalreceptet innehåller vaniljstång men ja...jag nämde vår sparbudget tidigare så den utesluter jag... 
 
(null)
 
Herr Morbergs Risgrynsgröt
 
4-6 port. 
 
2dl rundkornigt ris
4dl vatten
1 kanelstång 
1tsk salt 
7dl mjölk
3dl vispgrädde 
ev. 0,5 vaniljstång 
1msk smör 
 

Mät upp riset i en tjockbottnad kastrull och slå på vattnet. Lägg ner kanelstången och saltet, koka upp och låt koka i 10 minuter tills vattnet har kokat in.

Blanda mjölken och grädden och häll ner i kastrullen. Tillsätt vaniljstången, delad på längden, och rör ner smöret. Låt sjuda på svag värme i 40–45 minuter. Rör om då och då.
 
Ta upp vaniljstången innan du serverar gröten.
 
Morberg - frukost - jul - risgrynsgröt - tomtegröt