En pigg lärka & Check på alla boxar

Var det inte nyss fredag? Inte för att jag klagar men rullar inte veckorna på bra fort nu? Innan vi vet ordet av det så är det jul igen. Nä, inget klagande från mig på den punkten heller... 
 
 
Denna fredag startade jag och Sally redan kl. 01.15 i morse när hon sätter igång med sin krupphosta. Efter några timmar somnar hon om medan jag pigg som en lärka spenderar resten av natten klarvaken.   
 
 
Piggheten som jag kände inatt får jag erkänna börjat gå över nu. *gäsp* Så något snabbt och enkelt får det bli till kvällens fredagsmys. Denna risonirisotto står på bordet på femton minuter en kvart och det jobbigaste momentet är att klippa bacon i bitar. Check på alla boxar!
 
 
Risonirisotto med limekräm
 
ca 4port.
 
2dl risoni 
10st champinjoner - skivade
1st gul lök
2paket bacon - klippt i mindre bitar
1,5dl riven parmesan
 
Koka risonin i grönsaksbuljon enligt förpackningens instruktioner. 
 
Fräs champinjoner, lök och bacon tills de fått fin färg. 
 
Blanda baconfräset med den kokta risonin och riven parmesan.
 
Smaka av med salt och peppar.  
 
Limekräm
 
1burk creme fraiche 
1lime - rivet skal
0,5dl riven parmesan
flytande honung, salt och peppar
 
Blanda ihop alla ingredienser till en kräm. Låt gärna stå kallt en stund innan servering. 
 
Servera risonirisotton tillsammans med limekrämen, en enkel ruccolasallad och en god bit bröd. 
bacon - fredagsmys - limekräm - pasta - risoni - risonirisotto - risotto - snabbt