Köksbroderi & Bästa uppfinningen

Mitt fredagsmåtto lyder som följer; "Ju mindre jag behöver arbeta för fredagsmyset dessto bättre". Det är helt klart ett ordspråk redo för ett köksbroderi! Här ute på vischan är vi inte bortskämda med hämtpizza och take away. Utan det som ska läggas i magen får gå genom köket i stora huset. 
 
 
Men bara för att vi bor mitt ute i ingenstanns så betyder inte det att vi inte blir sugna på fredagspizza. Så de där färdiga pizzakiten på ICA är typ århundradets bästa uppfinning, tätt följt av kalljäst pizzadeg. Och så finns det en tredje kandidat som tävlar för en plast på prispallen, närmligen libabrödet!
 
Libabröd är ett tunnbrödslikannde orientaliskt bröd som du hittar i brödhyllan. Jag lägger hela förpackningen i frysen så är jag redo när vi blir pizzasugna. Toppar gör vi allt som oftast med skinka och annans, häftigare än så blir man inte när man har småbarn...
 
Vill ni testa andra supersnabba varianter av fredagspizzan så låt mig tipsa om tortillapizza och knäckepizza. Vem som kom på att lägga in knäckebröd i ugnen kan hålla mig uppe om nätterna men en kul idé är det!    
   
 
Libapizza 
 
Räkna med 1-2bröd per person
 
libabröd
pizzasås
riven ost
torkad oregano
valfri topping 
 
Lägg bröden på plåtar med bakplåtspapper. 
 
Toppa med ett tunnt lager pizzasås, sedan rikligt med riven ost och torkad oregano. 
 
Lägg på valfri pizzatopping. I vårt fall var det denna gången (som alla andra gånger) skinka och annanas. 
 
Grädda pizzan mitt i ugnen på 200grader i ca 5minuter. 
 
Pizza - fredagsmys - libabröd - libapizza - snabbt
Birgit

Jag har aldrig testat libabröd, kanske måste köpa hem det nästa gång jag är på affären.
Jag kan också meddela att toppingen inte ändras så mycket med barnens ålder. Vår 16åring äter bara hawaiipizza och 18åringen väljer kebabpizza i 9 fall av 10...
Det bästa med hemmagjord pizza är ju att då kan man ju göra en pizza var och då kan jag få lyxa med parmaskinka och ruccola tex.

Svar: Å ja, testa det! Väldigt gott. Även gott typ som wrap med falafel. :-D Hahaha, ånej, så du menar att jag är fast med hawaii i resten av mitt liv?! haha
Emmelie