Placebo & Stekos

Lagom till sportlovet töade var enda liten snöflinga bort här på västkusten och ersattes med ett mer bekant vinterklimat, dvs, grått, blött och lerigt. Nu vet man att det väntar månader med en tvättstuga fylld utav leriga overaller och en hall fylld utav leriga fotspår. Aaa, härliga västkustvinter!   
 
 
Dessto gråare vädret är dessto mer försöker jag boosta mina barn med vitaminer och frukt. Jag tror ändå på placeboeffekten i att "en fruktsallad då och då håller bacillerna borta". Frysat björnbär är min senaste besatthet och passar ypperligt i fruktsalladen tillsammans med säsongens blodapelsiner, banan, äpple och päron. Jag vill gärna i russin i fruktsalladen men det verkar jag ensam om i stora familjen! 
 
Och för att fylla på energi i sportlovsfirande barn behövs det ibland något extra till fruktsalladen. Jag tar som vanligt vid alla medel för att slippa steka pannkakor och väljer den lata vägen i pannkaksmuffins. Det går bra det också för visst förtjänar även vi ett lov från stekoset...   
 
 
Pannkaksmuffins
 
12 st
 
3dl mjöl
0,5tsk salt
0,5tsk bakpulver
5dl mjölk
3st ägg
 
Blanda ihop alla ingredienserna till en slät smet. 
 
Häll smeten i en VÄL smord muffinsform. 
 
Grädda mitt i ugnen på 225grader i ca 20minuter. 
 
Pannkakorna puffar upp rejält under gräddningen med sjukner sedan ihop snabbt när de tas ur. Detta är helt rätt! 
 
Låt pannkakorna svalna lite och ta sedan ut dom ur formen. 
 
Servera pannkakorna tillsammans med era favorit tillbehör. I vårt fall blev det kvarg och fruktsallad. Men grädde och sylt hade också suttit fint!
 
Mellanmål - Pannkakor - frukt - fruktsallad - pannkaksmuffins - ägg